Forum

Frilandskaktus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 5. januar 2015 kl. 15.00

Hejsa.

Jeg har tænkt mig at lave et plante nogen kaktusser på friland, og som jeg kan forstå det, så er der masser af kaktusarter der godt kan tåle kulden, men derimod ikke vintervæden, så derfor skal de vinterdækkes. Mit spørgsmål er, hvis jeg nu planter kaktusser på en veldrænet jord under et halvtag, hvor det aldrig regner ned, kan det så godt lade sig gøre at plante eksempelvis arterne Opuntia humifusa, Cylindropuntia imbricata, Cylindropuntia whipplei, Opuntia polyacantha var. arenaria samt Agave utahensis subsp. kaibabensis uden at vinterdække? Hvad jeg kan forstå så er fugtigheden ikke et problem for humifusa, polyacantha og imbricata’en :) Tusinde tak på forhånd!

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. januar 2015 kl. 18.02

Det kan du sagtens , jeg har selv mere end 60 forskellige kaktus på friland og i koldhus , nogle er overdækket med glas af hensyn til vintervæde andre er ikke , Opuntia humifusa, Cylindropuntia imbricta , behøver ikke glasdækning om vinteren , imbricataen har jeg lavet en hæk af da den bliver ca 180 høj og kan let klippes til .
Frilands kaktus dyrkes bedst i veldrænede forhøjede bede med masser af sol , giv god plads da de breder sig meget.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 6. januar 2015 kl. 0.11

Mange tak Svend. Jeg har tænkt mig at plante mine kaktusser op ad en sydvendt mur under et halvtag, hvor jeg så selv kan styre vandingen. En ulempe er bare, at når solen er højst på himlen, altså sommermånederne, så kommer de til at stå i skyggen, ellers så får de sol om foråret, efteråret og vinteren ;-) Kender du udover imbricata og humifusa andre kaktusser der kan klare at stå uden glasdækning om vinteren? Har læst mig frem til at bl.a. Opuntia Polyacantha og opuntia fragilis hellere ikke generes at vintervæden, er det korrekt?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2015 kl. 14.39

Det er underarter af opuntia phaeacantha og opuntia polyacantha som er vinterhårdføre , mange af dem behøver ikke beskyttelse mod vintervæde , opuntia smithwick , opuntia georg sydow , opuntia rosebud , opuntia phaeacantha v camanchica ,opuntia polyacantha v polyacantha , også opuntia fragiles som der er mange underarter af fx smørblomst som vokser i Canada, kan stå ubeskyttet.
Det bedste er at lave noget overdækning om vinteren da udvalget af vinterhårdføre kaktus stiger kraftigt

Der er mange cylindropuntia , echinocereus , escobaria , pediocactus , for at nævne nogle som er frosthardy.

Der er også agave havardiana , agave neomexicana , og agave utahensis som er hårdføre.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. januar 2015 kl. 13.22

Jeg har læst et eller andet sted at der skulle lægge et gartneri i Tårstrup, der gør i frilands kaktusser . Hvad og hvor meget han har ved jeg ikke . Men det kan være at han er medlem af Dansk kaktus selskab og så er det bare at forhøre sig .

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. januar 2015 kl. 13.48

Vallensbæk kaktusgartneri håber ikke det bliver opfattet som reklame , det er bare et svar og en praktisk oplysning--------------

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2015 kl. 12.57

Tak Svend, ingen ballade herfra.:-)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 12. januar 2015 kl. 9.59

Mange tak Svend. Du lyder som en rigtig kaktusekspert :) . Jeg vil lige høre som det sidste, hvis jeg nu planter mine kaktusser henholdsvis opuntia humifusa, imbricata og whipplei, gør det så noget at de står i skygge i sommermånederne??? De dør vel ikke decideret af det??

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 31. januar 2015 kl. 19.05

Hej kaktusentusiaster!

Kan I anbefale nogle gode, ikke nødvendigvis dansksprogede, bøger om kaktusser der er hårdføre eller nogle hjemmesider?

Venlig hilsen
Anders

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. januar 2015 kl. 22.07

Der er denne her danske www.bennyskaktus.dk/Hardycac_DK.htm
Og på bogsiden Leo J
. Chance Cacti & succulent for cold climates , Gwen Moore Kelaidis Hardy succulent , og Scott Calhoun The gardeners guide to Cactus , The 100 bedst paddles , barrels , columns og globes , det er gode bøger at have når man dyrker kaktus på friland her i DK.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. februar 2015 kl. 8.40

Tak Svend:-)

Nyt svar til emnet »Frilandskaktus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frilandskaktus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider