Skrevet af: Lasse Hansen, 21. januar 2015 kl. 14.08
Jeg har i år fået forbud mod at benytte den eneste egnede vindueskarm i huset til mine chili og tomater i foråret :(
Der er dog først fuld sol på dette vindue fra omkring middag, så det er i forvejen ikke optimalt, da det næsten altid resulterer i lidt ranglede planter.
Jeg overvejer om vinduet i mit uopvarme værksted, som er sydvendt med fuld sol, kan benyttes i stedet for (her er der heller ingen krav til det estetiske). Der kan dog i de hårdeste vintre blive minus 5 til 7 °C i rummet. Jeg overvejer pakke mit 40x40x80 akvarie ind i flamingo på sider, bagside og i bunden, så kun forsiden mod vinduet er frit. Lægge et tilhørende lysstofarmatur over med nogle egnede lystofrør som tilskudslys, med bobbelplast over toppen på akvarie og armaturet for at holde på størstedelen af varmen.
Som tilskudsvarme vil jeg indkøbe et 50w terrarie varmekabel (6m) til at lægge under akvariebunden med en lille temperaturstyret kontakt (ca. 250,- for varmekabel og temp. kontakt). Jeg er dog nervøs for om planen holder. Nogen som har erfaringer med et lignende setup, evt. i kold drivhus?
Mvh
Lasse
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. januar 2015 kl. 15.06
Hej Lasse
Jeg vil lige starte med et kopiere et indlæg fra en chiligruppe på Facebook ind her (jeg må gerne - har selv skrevet det):
"Der er mange indlæg for tiden om, hvordan man får indrettet sin planteplads, så konen/manden/kæresten kan acceptere det i alle de pææææne hjem rundt omkring. Hold da op, hvor der mangler rummelighed, hvis det skal være så svært at "få lov til" at dyrke en hobby, som man hygger sig med....
I min optik er det da noget hyggeligere med et hjem, hvor man kan se, at der bor mennesker og ikke en gang BoBedre, hvor man dårligt tør skubbe til en lysestage!
Det må sgu være en menneskeret at have et plantehjørne til sine chilier!"
Og så til dit spørgsmål - chili og tomat spirer bedst ved 24-28 grader og vil være meget svære at få til at spire under 20. Nogle vil helt blive væk... En opvarmet spirekasse er en rigtig god ting at have, og den kan stå i et hjørne - de behøver jo ikke lys, før de er fremme. Et opvarmet badeværelsesgulv fungerer også fint som spirekasse :) Et godt tip er at så dem i enkeltpotter, så de kan tages af varmen og ud i lyset, efterhånden som de spirer.
Når de er fremme, skal de have fra 16-17 grader til almindelig stuetemperatur. Jo varmere de står, jo mere lys skal de have for ikke at blive ranglede.
Ved en lavere temperatur vil de vokse ekstremt langsomt, og under 13-14 grader vil de ikke trives.
Kan du bruge det til noget i forhold til dine muligheder?
Skrevet af: Lasse Hansen, 21. januar 2015 kl. 15.42
Først og fremmest, vil jeg klare forspirringen indendørs (i teknikskab som altid er godt varmt), da det netop ikke kræver lys. Det er tiden fra kimplante til udplantning i drivhus jeg tænker på.
Når jeg skriver "fået forbud" skal det tages med et gran salt, og et glimt i øjet, jeg har pænt frie tøjler med mine forskellige hobbyer der fylder.
Jeg har benyttet den føromtalte vindueskarm i stuen de sidste par år, men det fylder voldsomt da det har det med at gribe om sig med for mange planter, hvid reflektorskærm og undervanding. Det er i forvejen ikke et optimalt sted, da der er stuetemperatur 21-24°C, dvs. for varmt og for lidt lys, pga. tilbygning mod vest, og udhæng der skygger hen på foråret.
Det drejer sig også om en anseelig mængde måneder, februar - maj/juni før alt er rykket ud.
Jeg har desuden lige monteret nye (læs sarte) træbundstykker som jeg selv med møje og besvær har slebet og olieret, og som ikke har fantastisk godt evt. vandspild.
Skrevet af: Lars Holt, 21. januar 2015 kl. 15.45
Som Anja skriver, så lad dem spire indendørs i et varmt rum.
Derefter kan du enten sætte dem et tempereret sted med meget kunstlys, eller du kan sætte dem ud i værkstedet ved vinduet. I stedet for varme fra et varmekabel vil jeg foreslå, at du bruger lys til opvarmningen. Så får du dobbelt glæde af energien.
Min mormor holdt loftrummet med æbler etc. frostfrit med en almindelig glødelampe.
Skrevet af: Lasse Hansen, 21. januar 2015 kl. 15.58
Jeg skal helst lave et fornuftigt set-up første gang, da jeg ellers ricikere at miste alle planter på en enkelt nat. Derfor vil erfaringer ved et lignenden set-up være fantastisk (er 50W nok i spidssistuationer).
Årsagen til varmekabelet er, at jeg ser en stor riciko for at 6-8 timer med slukket lys = ingen varme, vil sænke temperaturen for meget ved f.eks. -5°C i rummet.
I dagstimerne vil lyset gennem vinduet samt tilskudslyset give varme, som dermed vil mindske behovet for varmekablet, men i nattetimerne formoder jeg at det er nødvendigt. Det er et koldt værksted/garage, indtil Juni forventer jeg ikke højere temperaturer end 15°C.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. januar 2015 kl. 17.35
Jeg læste lige dit første indlæg lidt mere grundigt :) Hvis du kan sørge for, at der ikke er under 14-15 grader om natten og omkring 20 om dagen, er jeg sikker på, at det kan fungere. Måske skulle du prøve uden planter først?
Skrevet af: Svend Høst, 22. januar 2015 kl. 10.03
Som Lars skriver så er de gode gamle glødelamper udmærkede varmekilder til billige penge , en glødelampe afgiver varme som svarer til dens watt forbrug dvs. en 15W lampe afgiver det samme varme som en 15 W varmeovn , hvis sådanne eksisterer.........
Jeg bruger glødelamper både i drivhus og friland til lige at holde visse planter frostfrit vinteren over.
Skrevet af: Lasse Hansen, 22. januar 2015 kl. 14.13
Planter skal vel have mørke en del af døgnet, og det er i de mørke timer der vil være behov for varme, så er glødepæren ikke optimal, og jeg har indtryk af at det er jorden/ rødderne der har behov for den højeste temperatur!
Skrevet af: Svend Høst, 22. januar 2015 kl. 14.30
Nu bruger jeg to 25W glødelamper sat i en seieforbindelse , så holder lamperne næsten uendeligt da de kun får 115 V og yder ca 13 W varme og udsender ikke meget lys , det er ikke noget der ville genere planternes hviletid.
Skrevet af: Lasse Hansen, 22. januar 2015 kl. 15.18
Nu skriver du frostfrit i drivhus og på friland, er det sammenligneligt med mit set-up beskrevet længere oppe, jeg skal jo gerne holde en temp. på min. 15 grader. 2 glødepærere et par fatninger fra rodekassen koster jo ikke meget.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2015 kl. 16.12
@Lasse
Jeg tror på dit eget setup. Eneste problem jeg måske kan se er den begrænsede højde på 40 cm i akvariet - så start ikke alt for tidligt. Luk ikke akvariet helt i toppen ved armaturet - der kommer kondens. Af samme grund skal du huske at vande. Jeg har samme erfaring med jordtemperaturen, som du er inde på.
Held og lykke og del endelig din erfaringer med os senere på året :-)
Skrevet af: Svend Høst, 22. januar 2015 kl. 18.08
Hvis vi taler om tomater så er en så lav temperatur som muligt optimalt(frostfrit) ellers bliver planterne ranglet , og så først midt i marts , det er tidsnok til at få tidlige tomater.
Mine overvintere tomatplanter står uden kunstlys (lyst) ved 7-12 C og har det fint , så fint at der er små tomater på .
Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2015 kl. 14.43
Her er årets første modne tomat (sungold) nu når dagslyset er ved at vende tilbage , kan temperaturen sættes op fra 7-8 gr. C til 9 12 gr C så de kan give sideskud som skal bruges som stiklinger som skal plantes ud til april- maj.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spirring i (meget) koldt rum