Skrevet af: Anders Spælling, 3. februar 2015 kl. 22.02
Hej
Er der nogen der kender til topkapning? Jeg kan ikke rigtig finde noget om det.
Det er nævnt her: www.plantetorvet.dk/frosortiment/viden_fro.php
Klip toppen på dine havefrø
Klip toppen af dine frøNogle planter har let ved at forgrene sig, andre forgrener sig bedst, hvis de topkappes.
Klip toppen af planten lige over et par karakterblade (ikke de allernederste såkaldte hjerteblade), så forgrener den sig.
Ærteblomst, blåkvast, pelargonie, sommerdahlia og mølplante bliver tættere og flottere, hvis de topkappes ligesom basilikum.
Derimod bør du ikke topkappe for eksempel solsikker, som jo skal være høje og statelige.
Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 7.33
Du har ret, det er uklart skrevet, for det er ikke frøene, du skal klippe i.
Du skal klippe eller knibe toppen af de planter, du vil have til at buske sig, altså planter der er villige til at danne sideskud. Når du kniber topskuddet, tvinger du planten til at koncentrere sig om sideskuddene.
For f.eks. tomater er det det modsatte vi gør. Her kniber vi sideskuddene af, så vi bedre kan styre planten under opbindingen.
Skrevet af: Anders Spælling, 4. februar 2015 kl. 10.29
Yes, det vidste jeg godt. Og enig, det er ikke så klart det de skriver. Jeg har dog ikke kunnet finde noget om det andre steder på nettet. Er det en anden terminiologi man skal bruge for at finde mere information? Eks. skriver de at man skal knibe toppen af perlargonier, men ikke hvornår.
Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 16.01
Du har ret. Det er ikke nemt at finde noget. Jeg fandt frem til Kirstens Stauder, men der stod ikke mere end her.
Du kan klippe toppen af pelargonier, når der er 2 til 3 blade foruden den top, du klipper af.
Så skyder planten i bladhjørnerne. Du kan så gentage topkapningen endnu engang på de nye "topskud", hvis du ønsker yderligere at buske planten.
Skrevet af: Anders Spælling, 4. februar 2015 kl. 20.45
Skal man gøre det så tidligt som muligt, altså så snart der er 3-4 blade? Eller lige give den spæde plante en chance for at komme ovenpå?
Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 21.20
Det er klogt at sikre, at planten trives godt. Kap den, når du synes, at den har kræfter til at danne nyvækst. Skal du så skære en stængel med 2-3 blade af gør ikke noget.
Men jo tidligere du beskærer, des tidligere bliver planten busket - hvis den har det godt.
Skrevet af: Anders Spælling, 4. februar 2015 kl. 21.22
Ok, det er nok noget man for en fornemmelse for med erfaring. Det er min første omgang forspiring. Måske jeg skal topkappe et par af dem og lade de andre stå. Hvis de overlever kan jeg give flere samme tur.
Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2015 kl. 21.24
Det er en god måde at få erfaring på.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Topkappe