Skrevet af: Anette Aundal, 6. februar 2015 kl. 14.09
Hej
Jeg har en gammel ligusterhæk, der er noget tynd i det. Hækken står i skel mod syd i skyggen af naboens garage. Jeg er meget glad for hækken og vil gerne hjælpe den til at blive kraftig og robust. Jeg er klar på at klippe den ned til 5 cm, men jeg vil først høre jer om der overhovedet er håb for en frodig ligusterhæk i skyggen nord for garagen, som det ses på billedet?
På forhånd tak … Det er en fantastisk brevkasse I har!!!
De bedste hilsner
Anette Aundal

Skrevet af: Mogens; E., 6. februar 2015 kl. 21.16
Hvis du kapper den ned til 5 cm. går der mindst 5 år før den dækker muren igen.
Jeg ville skære den ned i 1 - 1½ m. højde,
så vil der komme en masse nye sideskud og den bliver tæt. Hold græsset væk fra planterne i ca.30 cm. bredde og giv så planterne en god portion kompost.
Er det grafiti på muren, bag hækken.
Skrevet af: Lone Brems, 6. februar 2015 kl. 21.34
Hej Anette Aundal
Det korte svar er JA - der er håb !
Men det er nok et lidt for kort svar - så du får lige lidt med fra "erfaringsskuffen" :-)
Og her forudsætter jeg, at du enten er eller bliver enig med din nabo om, hvad der skal ske med den fælles hæk.
Det er da et forsøg værd sat bevare ligusterhækken - også selv om du kan overveje endnu mere skyggetålende alternativer til liguster - nemlig bøg og taks.
Men det vil vare længere tid at nå fuld hækhøjde med unge planter af bøg og taks end med en nedskæring af de etablerede ligusterplanter til 5 cm over jorden.
(En mulig måde at omgå dette på er ved at investerer i "færdig-hæk" som kan købes i fuld hæk-højde)
Men ligusterplanterne bør kunne bringes i bedre trivsel, især hvis du har mod på at:
- skære hækken ned til 5 cm her i februar
- undlade at klippe den ret meget de første par år
- derefter klippe hæk to - tre gange om året (og at naboen også er
indstillet på dette)
- har mulighed for at hjælpe hækken med en "fodpose" af halvomsat
havekompost (ikke udlagt før til efteråret, da kraftig
næringstilførsel første vækstsæson efter hård nedskæring vil
resultere i meget lange, let bøjelige og skrøbelige skud, der kan
knækkes af sne- eller vindtryk)
- undersøge i april - maj, om vandforsyningen til hækplanterne er i
orden og hvis hækken mangler vand, så at udlægge siveslange og
give et vandtilskud i de tørre måneder af året ihvertfald de første 4
vækstsæsoner (15 liter pr meter hæk med en uges mellemrum i
april - maj og juni og evt i juli og august, hvis der kommer meget
lidt højsommernedbør).
Dette sidste med vandforsyningen har jeg taget med, fordi det på billedet ser ud, som om tagvandet ledes væk (til kloaksystemet ?)
fra naboens garage... Hvis det er tilfældet har ligusterplanterne ud over skyggen også sparsom vandforsyning som vilkår.
Måske er det en mulighed at få naboens accept af at opsamle det regnvand, der falder på hans garagetag og lade det komme til gavn for Jeres fælles hækplanter.... en mulig måde at spare grundvand på.
Venlig hilsen fra
Lone

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 14.46
Snup hver 2/3 plante nu, så næste år det samme. Det er den bedste måde at forynge hæk på, så der ikke er helt bart i flere år efter!
Hvis hækken ikke trives, kan det skyldes at jorden er blevet "pakket" uhensigtsmæssigt fx af store maskiner.
Min erfaring med liguster er: De gror som pokker, også nær et stort skyggende kastanjetræ, derimod kan de ikke lide at gro i den losseplads, jeg ved er i skellet. Min nabo fældede en masse syrener og andet og plantede liguster. Men altså, der er en losseplads- jeg har fx opgavet en del arkæologiske sjældenheder, som nylongardiner, mælkeposer- og en enorm rusten bådshage...
(En dag vil jeg udgrave alt det skidt- men det koster knaster at få kørt væk!)
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ligusterhæk i skygge fra syd…