Skrevet af: Mette Holm, 11. februar 2015 kl. 14.48
Jeg ville gerne prøve at beskytte bedene med planlagt ukrudt.
Er der nogen, der ved, hvor man kan få sig nogle gode ideer?
En af mine er at have spiseligt ukrudt imellem kål og andet. Der er jo nogle forhold, man skal tage hensyn til, såsom højde og væksttempo.
Jeg har hørt, at løg kan jage utøj væk fra gulerødder, - men, hvad med fuglegræs imellem kålene? Fuglegræs smager lækkert i en salat.
Hvad beskytter ærter og bønner?
Findes der nogle tabeller eller beskrivelser, så man kan planlægge stille og roligt?
Skrevet af: Mads Jensen, 11. februar 2015 kl. 16.49
Hej
Måske denne kan bruges til inspiration?
www.no-dig-vegetablegarden.com/companion-planting.html

Skrevet af: Mette Holm, 11. februar 2015 kl. 17.19
Uha! DET er en spændende side!
Mange tak for den :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. februar 2015 kl. 20.04
Hehe - det pudsige er jo, at lige så snart du accepterer fuglegræsset under kål - tjah, så er det ikkelængere ukrudt... Pr. definition ;0)
Tror ikke, fuglegræs har de egenskaber du ønsker dig ift. dyrkning. Men hos mig bliver det til guf til hønsene...

Skrevet af: Søren S Duun, 11. februar 2015 kl. 20.35
Du kan godt opleve at du vil få problemer med at få dit ukrudt til at vokse der hvor du vil have det , at dit fuglegræs stiller specielle krav til jordbunden . At der er balance . Hvis du ændre gødningsforholdet , ændre du også ukrudtsammensætningen over tid . Der er er som regel ingen problemer med tidsler, skvalderkål,brændenælde, det vælter op . Men den etårige kan godt forandre sig . Det oplevet jeg i min køkkenhave, da vi i nogle år havde masser af kortstråle og de bredte sig. Men i løbet af nogle år, da jeg gødet med hestegødning forsvandt de . De er ikke dukket op sidenhen . Jeg har også bemærket at det ikke er den samme ukrudt som kommer op samme sted hvert år . Derfor kan det være at kun har fuglegræsset på lån tid . Måske dukker det frem et andet sted i haven.

Skrevet af: Lars Holt, 11. februar 2015 kl. 22.05
Fuglegræs, eller hønsetarm, som vi kalder det her, ville jeg ikke finde på at så. Det er rigeligt med det, der vokser af sig selv. Vi og hønsene spiser det.
Hvis det skal være spiseligt kan du så vårsalat eller plante oka

Skrevet af: Mette Holm, 11. februar 2015 kl. 22.07
Suk. Ja, tidsler og brændenælder er altid villige. Svalderkål KAN knaldes.
Skrevet af: Willy N, 13. februar 2015 kl. 22.25
En af vores kendte - men nu afdøde havearkitekter - beskrev ukrudt så smukt med noget i retning af:
"Ukrudt er planter hvis skønhed vi ikke anerkender" :)

Skrevet af: Mette Holm, 14. februar 2015 kl. 10.39
Ja, det er rigtigt, men vi vil jo helst undgå at få vore fremdrevne og mindre aggressive afgrøder kvalt.
Jeg har set et billede af raps imellem rødkål. Det ser fantastisk ud.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ukrudtsbekæmpelse: Ukrudt vs ukrudt.