Forum

Nedskæring af stauder og buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 18. februar 2015 kl. 11.13

Det kribler i fingrene når solen skinner som i dag. Jeg har masser af lavendler, spiræa Anthony Waterii, hortensia og ikke mindst roser, som skal klippes ned. Kan jeg gøre det nu?
Jeg har tidligere klippet ned allerede efter vækstsæsonen og har haft stort held med det. Blandt andet har jeg klippet mine Nina Poulsen roser ned om efteråret - og ikke igen om foråret, selvom det er stik imod den autoriserede viden om dette.
Hvornår kan jeg begynde at klippe ned?
Det vil passe mig fint nu, fordi vi må brænde haveaffald af indtil 1. marts i min kommune. Jeg brænder mit rosenafklip af, fordi jeg ikke vil have torne i min kompost, som jeg også bruger som topdressing på græsplænen. Men er det for tidligt? Senere bliver der jo masser af arbejde med andre ting.
solskinshilsner fra Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2015 kl. 12.39

Hvis du beskærer nu, og vi senere får hård frost, fryser stænglerne yderligere ned.
Hvis du venter som anbefalet i bogen, skal du alligevel klippe de frostskadede dele af stænglerne af.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. februar 2015 kl. 22.29

Jamen er det ikke lige som det der med at gå over for rødt lys ? Man ved jo godt, at det er klogest at vente til det bli'r grønt. Rigtig mange af de der alligevel vover pelsen, slipper jo over med livet i behold !
Nu er det jo dine planter, så du kan jo klippe dem når du har lyst til det, vel vidende at det for de flestes vedkommende er klogest at vente til frostfaren er ovre.

Nyt svar til emnet »Nedskæring af stauder og buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nedskæring af stauder og buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider