Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2015 kl. 16.15
Hej - Jeg har lige læst artiklen om Salvia. Jeg har dog aldrig tænkt på mine salvia som krydderurter. Det er Salvia Ostfriesland, Salvia Memorosa - og en hvid, som jeg ikke husker navnet på. Er det så også krydderurter - eller pynteblomster?
Ingeborg

Skrevet af: Karna Maj, 23. februar 2015 kl. 12.28
Det er arten Salvia officinalis, som er krydderurten salvie. Der findes forskellige sorter. Nogle med smalle blade, nogle med runde blade, og så en del med varigerede blade, gule blade.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/138.html
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/1126.html
Og så findes der nogle frugtduftende salvier, hvor bladene også bruges. F.eks. solbærsalvie, ananassalvie.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/1106.html
De to, du nævner, er kun til pryd i haven. Alle krydderurterne får også de smukkeste lyslilla blomster i juni, hvis man lader dem blomstre og ikke skærer dem tilbage for at få ny vækst af blade i stedet for de smukke blomster. De fleste sorter af Salvia officinalis har vintergrønne blade og overlever vinteren. De er også smukke i et staudebed.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Salvia – både til pynt og nytte?