Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 11.44
Hej - jeg har trods alt nogle højbede og krukker med spiseligt :-)
For 2-3 år siden købte jeg en "Favorita" Tomatplante i havecentret. De følgende år har jeg taget frø af mine egne "Favorita". Men kan man blive ved med det? Det er jo en F1 plante, så vidt jeg har fået at vide. Sidste år var tomaterne fine, men burde jeg købeen ny plante i år?
Jeg har også taget nogle frø af "Snack-peber". Kan man have held med at så og få peberfrugter ud af det - sådan bare fordi det er sjovt?
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2015 kl. 15.58
Hvis du allerede har taget frø af en F1 i nogle år, kan du sagtens blive ved med det, for så er den formentlig stabil. Jeg mener, at der skal 7 sæsoner til, før man kan være 100% sikker, men det er nu min erfaring, at når det er godt de første par år, bliver det ved med at være det.
Mht. peberfrugter, så er det bare at prøve, for de kan jo også være F1 - det er et sats, som dog ofte lykkes, synes jeg. Og friske frø spirer lynhurtigt, så det er bare at gå i gang! Netop snackpeber har jeg haft rigtig gode resultater med.
Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2015 kl. 14.53
Hvis man skal bevare en hybrid tomat eller andre hybrider så skal man nok ikke dyrke den sammen med andre tomater i nærheden , da man risikere en krydsning og dermed en ny hybrid med nye egenskaber .
Udvælg en blomst , før den springer ud og kom en plastpose over , når blomsten er sprunget ud , ryst den så der kommer pollen fra stamen til stigma , eller brug en lille pensel , posen skal blive på indtil en frugt er dannet , de frø der er i frugten (tomaten) er frø som burde være F1.
Skrevet af: Tom Andersen, 25. februar 2015 kl. 15.28
Svend, det kræver for de fleste tomatsorter et større forspil før krydsbestøvning kan finde sted, da støvfanget kun sjældent rager udenfor støvbladene.
Generelt er høst af egne tomatfrø "sortsægte".
Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2015 kl. 18.14
Tom ....Jeg taler af egen erfaring , især kartoffelbladet tomat er meget villig til at krydse .
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 18.49
De kartoffelbladede sorter er heller ikke lukket om pollenet som de fleste andre sorter, så selvfølgelig krydsbestøver de lettere.
Jeg har dog aldrig været ude for det :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. februar 2015 kl. 18.54
Tak for svaret Anja
Jeg har altid kun en enkelt tomatplante :-) Den kræver nu også mindst 5 liter vand hver eneste aften.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 25. februar 2015 kl. 19.35
@Svend
Det håber jeg da vi alle gør - taler af erfaring altså:)
Nu er de kartoffelbladede heller ikke de mest dyrkede...
Jeg har kun erfaring med frøhøst af den kartoffelbladede Black Truffle og der er ikke problemer. Jeg synes heller ikke blomsten afviger m.h.t. åben/ lukket til støvfanget.
Hvilke sorter af de kartoffelbladede har du erfaring med krydsbestøvning?
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 19.58
Som altid er der god info at finde her på siden:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/556.html
Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 14.21
Tom.... jeg kender ikke navnene på de kartoffelbladede tomater , jeg ved end ikke hvor den første kom fra , men lige pludselig var en dansk ekport tomat blevet krydset med en k.b. tomat og det var jo meget sjovt at have en ny hybrid med kartoffelblade , men det stoppede ikke her , alle de frø jeg avlede , havde de k.b. tomater krydset med , både interresant og irreterende.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frø af egne tomater – år efter år?