Forum

Højbed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. februar 2015 kl. 21.26

Hej.
Jeg har for fire år siden etableret et højbed -4 m langt ca 2 m bredt og 1 m højt. Jeg mener ikke jeg får det fulde udbytte af brugen. Da bedet er så højt ved jeg godt det skal vandes godt men der er godt med varme i bedet og da det ligger knapt 100 m fra havet er det sjældent det fryser hårdt.
Mit spørgsmål er: hvordan eller med hvad skal jeg jordforbedre bedet her til foråret?
Jeg lagde et godt lag hestegødning med masser af halm i samt overdækkede med tang i efteråret.
Skal jeg nu intet gøre eller skal jeg fylde kompost jord ovenpå og derefter så/priklejord. Eller kun så/priklejord. Og skal jeg grave/vende det eksisterende jord
Jeg regner med at så skorzonerødder, gulerødder, salat og diverse grønkål i bedet samt senerehen squash og rosenkål.
På forhånd tak for gode råd.
Mvh

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. februar 2015 kl. 21.29

PS og meget andre gode råd til planter der er egnede til St vokse i højbedet
Vh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. februar 2015 kl. 21.43

Jeg ville foreslå jordbær!

Og at du holder igen med jord, siden du har brugt hestemøg og halm. Halm kræver kvælstof for at nedbrydes, dertil er hestemøg eller kaninlort ret godt.

Ellers ved jeg ikke lige, hvad du ellers kan bruge.

Mvh
Pinny

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. februar 2015 kl. 10.18

Ingen så- og priklejord. Det er et spagnumprodukt til indendørs forspirring - ikke til udendørs opfyldning af højbede. Det er næringsfattigt.

Nyt svar til emnet »Højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider