Skrevet af: Tine Horsum, 24. februar 2015 kl. 21.52
Jeg satser på at save mine popler ned i 2½-3 meter- og at sætte alle de små sideskud i vand. Så de måske vil lave nye træer.
Kan man det? (Mine proptrækkerpile gror ganske lystigt)
De har det ikke supergodt, de der, popler, halvdelen er gået ud. og den jeg i et uopmærksomt øjeblik fik plantet- er nu 15 meter høj. Så deet!
Planen med poplerne var: Hæk- ud mod havet (Vest). Men det bryder de sig ikke rigtigt om. Liguster kan bedre lide det- og jeg bryder mig ikke meget om den.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 24. februar 2015 kl. 22.17
Hej
Hvis du vil have popler ud mod stranden, skal det nok være sølvpopler.
Her gror de særdeles fint helt ude på strandvolden ud mod åbent vand (nordlige Storebælt).
Jeg har ikke haft held med at formere dem med stiklinger, men de slår mange rodskud.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 25. februar 2015 kl. 4.48
Hvorfor sætte dem i vand? De rødder popler danner i vand kan de ikke bruge til noget, når du planter dem ud i jord, da de så skal bestille noget og det er de ikke vænnet til i vand.
Du kan lave stiklinger på ca. 30 cm og stikke de 2/3 ned i jorden og træde dem fast. De vil danner rødder i løbet af den resterende del af den milde vinter og det tidlige forår. Den eneste betingelse er, at jorden er let fugtig.
Skrevet af: Tine Horsum, 25. februar 2015 kl. 19.20
Takker for svar!
Mine popler laver ikke rodskud, det er derfor, jeg købte dem.
Grunden til, at jeg overvejede vand var: Mine proptrækkerpile lystigt satte rødder i vasen. (Afklip kom i vase, så der var lidt grønt at se på...)
Egentlig vil jeg hellere have sølvløn- de er ikke så høje, og har smukt løv. På mine kanter er de meget brugt i læhegn, så måske skulle jeg bare gå ud og klippe nogen grene af. Men de laver rodskud! Og det har jeg pt fået rigeligt af: Mine hjortetaksbuske laver 1 zingillion af dem, hvis de beskæres eller fældes. Dog er det nu årtstiden at save dem og grave op! Rødderne er "sprøde"- og nemme at få op, hvad de ikke er ellers.
Mvh
Tine
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. februar 2015 kl. 11.31
Det er lidt uoverskueligt, hvad du vil have svar på, men for det første, skal du aldrig lave stiklinger af syge træer, som ikke trives på stedet.
For det andet er der ingen grund til at lave dem i vand først, som Willy skriver. Vil du ikke have dem i jorden, kan du stikke dem i potter eller krukker.
For det tredie sætter sølvløn ikke rodskud og bruges ikke i læhegn, da de let knækker i grenene.
Så hvad det er for træer, du vil klippe grene af, er ikke godt at vide om de kan stiklingeformeres.
Anne Marie
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 26. februar 2015 kl. 13.15
Mon ikke Tine tænker på Sølv-røn. Den ser man da ind imellem i hegn.
/Sofus
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. februar 2015 kl. 20.12
Det er muligt, men de sætter heller ikke rodskud.
Anne Marie
Skrevet af: Tine Horsum, 28. februar 2015 kl. 23.44
AHR- nu ved jeg det skam skisme heller ikke! Sølv-løn! Jeg artsbestemte de her på mine kanter, efter en gammel bog (sikkert forældet). De danner små træer (4-5 meter høje) løvet er grågrønt med hvidlig underside. De "bævrer" i bladene som tja- bævreaspe. De er faktisk rigtig smukke på næsten alle årstider.
Men det er rigtigt nok: Hvis de ikke trives- så er det bedre at lade være. På den anden side: Når et eksemplar (den var i overskud- så den blev lige sat ned- og glemt!) Så de skal åbenbart have noget "bunddække" af dem mere vindfaste art, men- jeg har da lidt selvsået tjørn- der skal flyttes, så.
Men tak! Udelader vasen. Meningen er- at de her popler så stynes- og bliver ugle-/flagermusetræer. Næsten ingen styner mere på privatbasis- men styning beriger også naturen.
Jeg tror ikke, de er syge- mere at mosegrisene har været der! De virker som om rodnettet ikke er så godt... Men mine katte elsker mosegrise- så det.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af- popler TADAAE