Skrevet af: Anton Aagaard, 25. februar 2015 kl. 17.05
Hej!
Jeg er forholdsvis "grøn" når det kommer til haven.
De sidste år har jeg så småt starte op i min have, med at etablere et højbed og har sået forskelligt i det. Jeg har også haft en masse tomatplanter på terassen alt sammen med stort held.
MEN...
I år kunne jeg godt tænke mig at forspirre.
Derfor har jeg læst mig lidt frem på nettet til hvordan og hvorledes. Problemet er bare at der ikke er noget såjord at købe i nærheden af mig...
Er det muligt at gøre noget ved pottemuld så det er til at så i? Kan forstå at de små nye frø ikke har godt af gødningen i pottemuld.
Håber at høre fra nogle af jer :)
Tak!
Skrevet af: Lone Brems, 25. februar 2015 kl. 20.56
Hej Anton Aagaard
Du behøver ikke at købe dig til såjord - få i stedet for gode tip i Karna Maj's artikel: "Så- og priklejord".
Hvis du ikke selv har havekompost, er der måske en nabo eller bekendt, som har en spandfuld du kan overtage?
Mangler du noget luftigt at indblande i såjorden kan du hente en bæreposefuld løvskovsmuld - skub de visne blade væk og hente den fineste bladmuld i laget nedenunder.
Hvis du henter sådan en pose løvkompost i en Statsskov er det indenfor reglerne om, at man til eget forbud kan hente forskelligt materiale fra skoven uden at skulle spørge først.
Det kan være en fordel at have et "sold" at kaste såjorden igennem inden der sås. Det er lettest for frøene at spire, hvis såjorden er finkornet og grove plantedele er siet fra. Eventuelt kan frøene dækkes med sand eller meget finkornet grus i stedet for med et tyndt lag såmuld. Brug ikke strandsand på grund af saltindholdet.
Spørg i byggemarked eller hos en grovvare-forretning, der handler med artikler til landbrug eller hønsehold - der er mange forskellige kvaliteter af metalnet som kan bruges til at lave et sold med.
På længere sigt vil du have stor glæde og gavn af selv at kompostere - det er faktisk nogen rigtig spændende nedbrydningsprocesser, man kan få igang. Og det er meget interessant at følge, hvad god kompost kan gøre af gavn for jord, planter og for mikro- og dyreliv.
Der er masser af gode artikler og "tråde" om kompostering her i Havenyt's arkiv - bare "fyr løs" med stikord i søgefeltet øverst på siden !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anton Aagaard, 25. februar 2015 kl. 21.03
Mange tak for dit svar Lone!
Jeg vil prøve mig frem - har også længe tænkt over at etablere en kompost.
Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2015 kl. 21.58
Hvis du udvander din pottemuld godt og grundigt så vil du have vasket næringsstofferne ud og kan bruge det som så og priklemuld , gem vandet og brug det som gødning når planterne er blevet store.
Skrevet af: Anton Aagaard, 26. februar 2015 kl. 9.45
1000 tak Svend.
Jeg har læst noget om kogende vand. Er det bedre?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 27. februar 2015 kl. 7.31
Hej Anton, hvis du følger Lones råd, så skal du ikke bekymre dig om at hælde kogende vand over jorden, det gør ingen forskel om vandet er koldt eller varmt i dette tilfælde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring i Pottemuld