Forum

Clematis stikling – Hvordan

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 2. marts 2015 kl. 11.22

Hej Kære havenyttere

Jeg har for nyligt købt en Clematis, Ville De Lyon, som skal fungere som moderplante. Planen er at tage stiklinger af den hele sommeren og formere den.

Jeg har læst en del omkring det perfekte sted at lave snittet på stiklingen. I følge teorien skal der være celler som fremmer callus (sårdannelsen, senere rødder) lige omkring en knop.

Derfor ville jeg tro det bedste sted var lige under en knop. Dog er der rigtig mange steder på nettet hvor snittet laves lige over knoppen og nedsættes vertikalt i plantemediet. Der er også flere steder hvor der klippes på ca. 2 cm. af hver side af knoppen hvorefter stiklingen vendes horisontalt og nedsænkes i plantemediet.

Er der nogle der har gode erfaringer?
Jeg planlægger at anvende Floramon eller Clonex rodhormon for at fremme væksten.

Er der interesse har jeg en blog om bl.a. dette projekt her:
enevejshaven.dk/index.php/2-uncategorised/17-clematis

/Mikkel, Enevejshaven

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. marts 2015 kl. 14.50

Prøv at klippe nogle stiklinger nu og sæt dem i vand i et lyst vindue (syd) og ved stuetemperatur , de burde ret hurtigt springe ud , og er klar til at komme i fugtigt jord med en klar eller hvid plastpose over , om det virker ved jeg ikke men jeg bruger metoden til masser af stiklinge af andre planter og mange har allerede slået rod .
Om man bruger rodhormon eller ej er stort set ligegyldigt , jeg bruger det aldrig .
Det er kaktus og sukkulenter der skal danne callus før man stikker dem.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 2. marts 2015 kl. 19.06

Hej Freya

Tak for linket. Så vidt jeg kan se skærer han lige under en knop. Der er nok ikke andet for end bare at prøve sig frem.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel A., 2. marts 2015 kl. 19.10

Hej Svend

Jeg læste mig til her: en.wikipedia.org/wiki/Callus_%28cell_biology%29

At Callus dannes over alle plante sår og planten herfra kan danne sine rødder. Det kan være jeg har læst forkert.

Det er en god idé med vand-metoden. Jeg har et vækst lys med rød og blå LED så væksten er ikke problemet, den helt store videnskab er hvordan stiklingen skal skæres, hvor dybt den skal i jorden og om den skal sættes vandret eller lodret.

/Mikkel

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. marts 2015 kl. 22.09

Callus dannes først efter et par dage og så vil stiklingen helt sikkert være visnet , de nye rødder kommer som regel ikke fra der hvor stiklingen er skåret men længere oppe.
Kaktus og sukkulet stiklinger kan ligge i ugevis /månedvis før man stikker dem -
stiklinger sættes som regel lodret . der er undtagelser men det er sjældent.
Nedkrogning er idiotsikker men tager lang tid.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. marts 2015 kl. 14.19

Hej Mikkel
god held med din stiklingeformering, men jeg synes du skal prøve at læse en hel masse mere i littereturen, for det er ikke nemt. Du forbedrer ikke heldprocenten med roddannerhormon, derimod er så tidlig stikning på året som muligt betingelse for god heldprocent og du skal klippe stiklingene lige under et bladsæt (nodie) - og lige over det næste bladsæt. Det må ikke komme i vand først, men skal direkte i jord/plantejord, som skal være noget luftigt noget, gerne med lerperler eller perlite blandet i for at få mest mulig luftindhold. Dernæst skal der plast eller anden form for folie over, der nedsætter fordampning.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. marts 2015 kl. 9.29

Den Clematis stikling jeg for sjov klippede og satte ind i et lyst sydvindue i vand er ved at springe ud , så skal der bare rødder på ...............

Nyt svar til emnet »Clematis stikling – Hvordan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Clematis stikling – Hvordan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider