Forum

Kartoffelsorter til potato pot?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. marts 2015 kl. 13.50

Hej
Hvilke sorter egner sig til dyrkning i potter. Jeg var i havecentret i dag - og hold da op, jeg tror der var mindst 30 slags at vælge imellem. Jeg går ud fra, at det skal være små kartofler - eller middelstore?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. marts 2015 kl. 14.02

Jeg vil mene, at du kan dyrke hvilken som helst kartoffel i en potte - jeg har gjort det nogle år nu (dog ikke i de dyre potato pot, det fungerer helt og aldeles udemærket med en almindelig stor potte), og har aldrig taget hensyn til sorten, men valgt efter hvilke kartofler jeg synes smager godt.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2015 kl. 14.18

Jeg tror også, at det er komplet ligegyldigt - jeg vælger efter, om de er tidlige eller sene, og om de smager godt.

Og er meget tilfreds med mine tre Potato Pots - jeg spiser ikke ret mange kartofler, og de klarede stort set hele mit kartoffelbehov sidste år :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. marts 2015 kl. 14.20

Hej Trine
Vær sød at fortælle, hvordan du gør uden de dyre potato pot. Det er mange år siden jeg forsøgte i Jem & Fix sorte spande, men der kom ikke een eneste kartoffel ud af det -
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. marts 2015 kl. 14.24

Ifølge dette link
www.potatopot.com/ ser det ud, som om der slet ikke er jord i den yderste potte? Skjuler yderpotten bare kartoflernes rødder og kartoflerne i mørke?
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. marts 2015 kl. 17.04

Jeg bruger bare store plastpotter - ren genbrug, samlet sammen fra egne og naboers planteindkøb ;0) Afhængig af str. På potte og læggekartofler putter jeg 1-3 kartofler i hver. Jeg fylder kun ca. 1/3 op med jord (blanding af kompost og genbrugspottemuld), lægger kartoflerne og fylder ca. 1/3 mere jord på. Så kan jeg nemt fylde efter når det er tid til at "hyppe". Når jeg skal bruge kartoflerne trækker jeg planten op af potten, tager de kartofler jeg skal bruge og sætter planten på plads i potten, hvor den vokser lystigt videre. Vi får masser af kartofler på den måde, men man skal være opmærksom på ikke at have potterne i bagende sol. Jeg sætter dem bag nogle krukker med sommerblomster, på den måde er potterne skærmet, mens plantedelen får sol. Håber det gav mening - ellers uddyber jeg gerne 😊

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2015 kl. 19.38

Der er ikke jord i yderpotten - den holder bare på jorden i den inderste.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. marts 2015 kl. 20.01

Hej til dem der bruger "uautoriserede" spande/potter. Skærer I også sådan et stort vindue i potterne? Har måske forstået at nogen bare hiver hele planten op, tager kartoflerne og sætter planten ned igen.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. marts 2015 kl. 12.23

Potatopots er pengene værd ift hjemmegjorte løsninger.
De kan jo bruges år efter pr.
Fordelen er, at man kan plukke kartoflerne nedefra, og lade planten gro videre. Så kan man høste flere gange ift at hive toppen op/af.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 5. marts 2015 kl. 13.32

Mine potter bliver nu også genbrugt år efter år :o) Princippet jeg dyrker efter er fuldstændig det samme som med potato pot, jeg har bare ingen ydre potte, til gengæld er mine potter en del større en potato pots. Men jeg synes ikke de er specielt dyre - jeg ser bare ingen grund til at investere i dem når nu min egen model fungerer og jeg har potterne til det. Havde jeg ikke det ville jeg nok også dyrke i potato pots.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. marts 2015 kl. 14.10

Potato pot er godkendt til fødevarebrug, bare så man også er opmærksom på det, når mam vælger plastspand.
Men hvis det virker trine, så er der jo ingen, der anfægter det :0)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2015 kl. 15.46

Trine - uden yderpotte er princippet jo ikke det samme :)

Jeg vil påstå, at du forstyrrer væksten mere på din måde i forhold til, at vi bare piller kartofler ud af potten uden at rode op i rodsystemet.

Men sk... være med, hvordan vi gør - bare det virker...

Nyt svar til emnet »Kartoffelsorter til potato pot?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartoffelsorter til potato pot?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider