Forum

Forspiring af kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 14.48

Hej
Jeg er en ny kartoffelavler (Kartoffelpot). Mine kartofler har ligget til spiring i 5-6 dage og ser nu sådan ud. Hvordan skal de se ud, når de har spiret længe nok? Blade?
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 14.50

Skal spirerne vende opad når man lægger dem? Det vil man jo ikke kunne tage hensyn til hos en profi-avler med mange tønder kartofler.
Ingeborg

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2015 kl. 15.07

De ser meget fine ud nu skulle jeg mene!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.34

Det spiller nok ingen flække om du lader dem få en længere spire eller potter dem ud nu , nu vil de blive sat lidt tilbage . Indtil de for varme.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.36

Flække : rolle

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 16.08

Tak for svarene
Jeg vil kunne lægge dem i mine kartoffelpotter nu og stille potterne i garagen, hvor der er +4 - 5 grader i forhold til udetemperaturen.
Jeg har mulighed for at stille dem foran et glasvindue i garagen (mod nord), når der er kommet grønt - og det er for tidligt at sætte dem ud. Vil det være ok?
Ingeborg

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 20.56

Jeg har tænkt mig at sætte dem i spande nu og have dem inde lidt under stuetemperatur og derefter flytte dem i drivhuset, inden de kommer helt ud engang i maj :)

Mon ikke du kan gøre lidt det samme og sætte dem i "nordlyset", når de er kommet op?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 21.55

Jeg tror også du skal gøre som Anja hvis du vil have tidlige kartofler . Hvis de kun har 4-5 grader sker der næsten intet . Der skal varme til .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. marts 2015 kl. 22.19

Spørgsmålet er vel, om ikke kartoflerne snart kan lægges.
Jorden er fem grader og med plast kommer de op på otte- ti grader.
Mine bliver i hvert fald sat indenfor de næste fjorten dage med bobleplast over.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 22.27

@Villy N
Du har glemt at læse hele tråden: Det drejer sig om kartoffelpot og ikke frilandskartofler i større stil.
@Anja Egeriis
Jeg har også mulighed for at sætte dem i værkstedet, hvor der omkring 18-20 grader. Det troede jeg ville være for varmt, fordi det så vil vare meget længe inden de kan komme ud til tilsvarende temperaturer.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 23.49

Jeg har jo mit drivhus som mellemstation - men jeg tænker også, at jeg bare vil have dem inde, til de lige har stukket snuden over jorden, så bladene netop ikke får et kuldechok.

Det skal i hvert fald prøves!

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2015 kl. 7.55

Hej Søren Duun
Jeg skrev + 4 - 5 grader i forhold til udetemperaturen. vores fjernvarmeinstallationer går gennem garagen, den ene væg er varm og så står der en fryser derude, som også afgiver varme. Der er faktisk frostfrit i milde vintre.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 8.47

@ Ingeborg.
Jeg har ikke glemt. Blot at stille skarpt.
Men godt du får svar på spørgsmålet.

Nyt svar til emnet »Forspiring af kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring af kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider