Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 14.48
Hej
Jeg er en ny kartoffelavler (Kartoffelpot). Mine kartofler har ligget til spiring i 5-6 dage og ser nu sådan ud. Hvordan skal de se ud, når de har spiret længe nok? Blade?
Ingeborg

Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 14.50
Skal spirerne vende opad når man lægger dem? Det vil man jo ikke kunne tage hensyn til hos en profi-avler med mange tønder kartofler.
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2015 kl. 15.07
De ser meget fine ud nu skulle jeg mene!

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.34
Det spiller nok ingen flække om du lader dem få en længere spire eller potter dem ud nu , nu vil de blive sat lidt tilbage . Indtil de for varme.

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.36
Flække : rolle
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 16.08
Tak for svarene
Jeg vil kunne lægge dem i mine kartoffelpotter nu og stille potterne i garagen, hvor der er +4 - 5 grader i forhold til udetemperaturen.
Jeg har mulighed for at stille dem foran et glasvindue i garagen (mod nord), når der er kommet grønt - og det er for tidligt at sætte dem ud. Vil det være ok?
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 20.56
Jeg har tænkt mig at sætte dem i spande nu og have dem inde lidt under stuetemperatur og derefter flytte dem i drivhuset, inden de kommer helt ud engang i maj :)
Mon ikke du kan gøre lidt det samme og sætte dem i "nordlyset", når de er kommet op?

Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 21.55
Jeg tror også du skal gøre som Anja hvis du vil have tidlige kartofler . Hvis de kun har 4-5 grader sker der næsten intet . Der skal varme til .
Skrevet af: Willy N, 9. marts 2015 kl. 22.19
Spørgsmålet er vel, om ikke kartoflerne snart kan lægges.
Jorden er fem grader og med plast kommer de op på otte- ti grader.
Mine bliver i hvert fald sat indenfor de næste fjorten dage med bobleplast over.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2015 kl. 22.27
@Villy N
Du har glemt at læse hele tråden: Det drejer sig om kartoffelpot og ikke frilandskartofler i større stil.
@Anja Egeriis
Jeg har også mulighed for at sætte dem i værkstedet, hvor der omkring 18-20 grader. Det troede jeg ville være for varmt, fordi det så vil vare meget længe inden de kan komme ud til tilsvarende temperaturer.
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 23.49
Jeg har jo mit drivhus som mellemstation - men jeg tænker også, at jeg bare vil have dem inde, til de lige har stukket snuden over jorden, så bladene netop ikke får et kuldechok.
Det skal i hvert fald prøves!
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2015 kl. 7.55
Hej Søren Duun
Jeg skrev + 4 - 5 grader i forhold til udetemperaturen. vores fjernvarmeinstallationer går gennem garagen, den ene væg er varm og så står der en fryser derude, som også afgiver varme. Der er faktisk frostfrit i milde vintre.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 8.47
@ Ingeborg.
Jeg har ikke glemt. Blot at stille skarpt.
Men godt du får svar på spørgsmålet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring af kartofler