Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 9.01
For godt en uge siden, såede jeg en del af sæsonens afgrøder i Pindstrups minikap. Normalt har det fungeret rigtig, rigtig godt.
Men det sker, at der er kommet svampe/mug på jorden hvorefter spirene (på kimblade stadiet) går ud eller frøene slet ikke ser ud til at spire.
Det har jeg, til en hvis grad sikkert imødegået ved, jeg har strøet et tyndt lag sand over efter frøene er sået.
Men det er ikke tilstrækkeligt iår. Indholdet af seks minikap er lige til at smide ud! Inden såning rengøres de omhyggeligt.
Det er godt nok surt.
Hvad kan jeg gøre for sikre minikapsene forbliver svamp/mug.
Nogen som har erfaringer med om f.eks. atamon skader frøenes spireevne.
Skrevet af: Svend Høst, 10. marts 2015 kl. 9.25
Giv jorden en tur i ovnen i 20min ved 120 gr. C .........
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 10.20
@ Svend
Nu har jeg gjort mig meget umage med, at fortrænge opvarmningen som desinfektion af spirejorden ;)
(Men det kan selvfølgelig meget vel være, at det er den eneste løsning. Så må jeg tale med den bedre halvdel, som utvivlsomt bliver mistænksom, når jeg spørger om jeg kan bruge ovnen :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2015 kl. 11.37
Bruger du altid minikap? Jeg havde en på et tidspunkt, og jorden var alt for våd til frøene, synes jeg - mange af mine rådnede simpelthen i jorden :(
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 15.11
Ja. Dem har jeg bruget i sikkert 20 år (dog er de fornyede undervejs ;).
Jeg har ikke været generet af fugtigheden. Den har passet fint i den temperatur vi har indendøre (20- 21 grader).
Derimod! Mug!!
Jeg håbede på, at jeg havde fået noget spirejord der opførte sig nogenlunde rimeligt. Men nej.
Skrevet af: Tom Andersen, 10. marts 2015 kl. 15.37
Willy, hvis du kun bruger plastlåget, når du laver stiklinger, så burde du ikke opleve mugdannelsen.
Med låg har du 100 % relativ fugtighed og så kommer der skimmelvækst hvor som helst.
Men da du har brugt det i mange år uden prob. lyder det jo lidt som om du kører uden plastlåget.
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 16.46
@ Tom
" Willy, hvis du kun bruger plastlåget, når du laver stiklinger, så burde du ikke opleve mugdannelsen. "
Mener du, at det vil hjælpe hvis jeg ikke lægger plastlåg på?
Jeg har prøvet det for mange år siden. Men skal gerne forsøge igen selvom fidusen går lidt af bakkerne, som der så ofte skal fyldes vand på.
Ellers forstår jeg ikke helt hvad du mener.
Derimod forstår jeg godt (mener jeg) hvor du vil hen med:
"Men da du har brugt det i mange år uden prob. lyder det jo lidt som om du kører uden plastlåget."
Jeg køber gerne en Minikap om året.
Et låg holder gerne 5-6-7 år inden det er for gult eller direkte porrøst og knækker. Da mit bord har plads til 7 Minikap passer det så udmærket.
Ergo: Jeg bruger plastlåg ;)
Det gør jeg derimod ikke på de gamle, som heller ikke kommer indenfor. Men bruges til udendørs såning.
Og de er ret imponerende hvor lang tid flamingo kan holde til vejr og vind. Den ældste jeg har udenfor er mindst 14 år.
Men har sat et forsøg med atamon op. Så må jeg se om frøet spire og spiren overlever. Men ville gerne undgå atamon.
Skrevet af: Tom Andersen, 10. marts 2015 kl. 18.50
Ja, Willy, det kan godt være fordi du har meget høj luftfugtighed under låget, at du får skimmelangreb. Prøv uden låg - du har ret i, at det vil kræve lidt vanding, men det kan der ikke være så meget arbejde i, da du jo har et reservoir i bunden.
Skrevet af: Willy N, 11. marts 2015 kl. 13.30
@Tom
Jeg prøver uden låg (igen;)
Men tænker at der nok er ekstrem stor forskel på spirejord og at det måske også er en af årsagerne. Derfor kommer Svend måske pokkers tæt på den rigtige løsning (som jeg aldrig har prøvet). Men har nu købt noget andet spirejord (fra Kvickly) og laver så en test.
Skrevet af: Willy N, 12. marts 2015 kl. 10.28
@Tom
Jeg kunne jo også have valgt at læse lidt op på emnet.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/961.html
" Hun gør opmærksom på, at man skal bruge vand fra vandhanen, da de små nye frø ikke har godt af regnvand, som kan være meget surt. "
Jeg mener nu, at jeg altid har brugt regnvand. Også når der ikke har været problemer. Der så fem parametre som skal være ok:
- spirejorden
- vandet
- fugtigheden
- temperaturen
- lyset
... så er jeg nærmest tilbage ved udgangspunktet for tyve år siden. Men lågene er fjernet og vandet skiftet. Så må jeg se.
Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2015 kl. 15.35
Selvfølgelig skal man bruge regnvand , det virker perfekt ude i naturen.........en alm. god så og priklejord blandet op med noget groft grus er godt og det skal ikke være vådt men fugtigt....alm stue temperatur er fint , og så lyst som muligt . og så skal der jævnligt udluftes hvis der er plast over.
Hvis frøene ikke spirer så lad det tørre ud og start forfra med at vande op....
Skrevet af: Willy N, 12. marts 2015 kl. 16.39
@Svend.
" Naturen, det billige skidt " er der en temmelig kendt Dansker, som sagde engang.
Alt i naturen er som bekendt ikke lige godt. Men jeg hælder da til, at regnvand ikke er skadeligt. På den anden side er det et argument, at bruge postevand hvis frø ikke har det godt med surt vand, som regnvand kan være/er.
Det har jeg som sagt brugt tidligere uden problemer.
Det med gruset, har jeg ikke prøvet og slet ikke det sidste du skriver:
Mener du, at jorden skal tørres ud og de samme frø forbliver i jorden og jorden så vandes igen med det mulige resultat: At frøene så spire?
Det har jeg godt nok aldrig hverken forsøgt eller hørt om.
Pokkers nok har jeg hældt alt ud og skiftet jorden med den nye fra Kvickly og sået igen.
Kommer jeg igen ud for, at frøene ikke spire skal jeg da godt nok prøve din metode.
Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2015 kl. 17.14
Det er et godt trick som man bruger til kaktusfrø som kan være svære at spire, lad dem hvile og tørre ud og prøv igen .
Skrevet af: Willy N, 19. marts 2015 kl. 9.16
Så har jeg:
- Skiftet jorden til COOPs priklejord.
- Vandet med alm. vandværksvand.
- Undladt låg
... og der spires lystigt. Flotte sunde spire som tidligere år.
Men så er problemet: Er det vandet, låget eller jorden, som var problemet?
Jeg hælder til jorden og gemmer en pose af hver og laver en test senere, når der er et par spirebakker ledige.
Skrevet af: Lars Holt, 19. marts 2015 kl. 22.39
Det ser fint ud, men du skal have lidt mere lys i venstre side.
Skrevet af: Svend Høst, 19. marts 2015 kl. 22.57
Jeg ville have brugt regnvejr , det bruger jeg altid , det er det naturlige valg.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2015 kl. 6.47
Regnvand er den naturlige løsning - i naturen!
Almindelig jord er et komplekst system rent kemisk og rummer en hvis bufferkapacitet.
I det meget kunstige og unaturlige miljø, der er i et spagnumprodukt, kan det ikke anbefales at bruge regnvand.
Det er også her, at de mange problemer ved dyrkning i kapillærkasser med regnvand kan henføres til, især ses det ved sammenhængen mellem griffelråd og calcium.
Klogt valg Svend!
.
Skrevet af: Willy N, 20. marts 2015 kl. 15.24
@Lars
Rigtigt. Men jeg må holde en lav profil. Har fået lov til at lave et bord og rykke sofaen ud fra radiatoren og stille det dér med spirebakkerne. Og jeg må ikke sætte hvidt pap eller stanniol op ;)
Men håber, at jeg kan få lavet et orangeri i år :)
Skrevet af: Willy N, 20. marts 2015 kl. 15.28
@Tom.
Jeg har gemt en pose Pindstrup spirejord og en pose spirejord fra COOP (som er den jeg bruger nu).
Så når bakkerne er ledige bliver der lavet en test. Med regnvand/vandværksvand, med låg/uden låg.
Men jeg hælder forsat til jorden (i COOPs spirejord er der tilsat kalk. Dette kan betyde noget i forbindelse med anvendelse af regnvand. Men det bliver interessant at se):
Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2015 kl. 18.07
Det er dejligt, når der bliver udført velbeskrevne forsøg, så vi ikke alle skal fægte i blinde - eller lade os narre af gammel overtro.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 20. marts 2015 kl. 19.13
hælder også til at det er jorden du brugte første gang. Har selv oplevet blandinger der hurtigt gav meget mug.
Skrevet af: Willy N, 8. april 2015 kl. 11.13
@Anja
Det er lidt spøjst.
Du skriver at spirejorden blev for våd da du brugte minikap.
Et problem jeg ikke har været ude for før nu, hvor jeg eksperimentere med forskellige spirejorde.
Så du har helt ret i, at spirejorden kan blive for våd i minikap. I øjeblikket har jeg én hvor vandet driver (hvis tyngdekraften ikke gjorde sin indflydelse gældende).
Eller frøene næsten svømmer i vand (og de er sandsynligvis rådnet. Men jeg forsøger at tørre jorden og starte dem forfra med en anden kapillærmåtte.) !
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forba… spirejord.