Skrevet af: Andreas Kromann, 12. marts 2015 kl. 16.02
Hejsa
Jeg er ved at skulle forspire/planlægge forspiring af mine grøntsager til køkkenhaven i år og er totalt ny.
Jeg har kigget mig en del omkring og prøvet at læse mig til det, men jeg håber nogen kan give mig et klart svar på nedenstående.
Kan jeg forspire mine frø i fx en papkasse brugt til pakkepost eller vil rødderne på planterne så risikere at flette sammen/er der for stor chance for at ødelægge planterne/rødderne i forhold til den dyrere løsning med plugbox/roottrainers etc?
Jeg er bekendt med at nogle grøntsager har gode og dårlige naboer, men er der noget i vejen for at de spire i samme kasse sammen?
MVH
Andreas
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2015 kl. 17.10
Hej Andreas
Du kan bruge alverdens ting til at forspire i, men det er lettest, hvis du ikke sår flere sorter i samme beholder :)
Du kan bruge mælkekartoner, kødbakker, plastbeholdere fra frugt og grønt - det er næsten kun fantasien, der sætter grænser...
En papkasse vil ikke være en god løsning - den bliver opløst og falder fra hinanden.
mvh
Anja
Skrevet af: Svend Høst, 12. marts 2015 kl. 17.17
og ikke gennemsigtige beholdere rødderne kan godt lide mærke..
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. marts 2015 kl. 17.51
En papkasse kan også mugne.
Søg også på såpotter af avispapir.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2015 kl. 18.56
Jeg bruger masser af gennemsigtige beholdere - det kan du sagtens :)
Skrevet af: Lis P., 13. marts 2015 kl. 10.00
jeg bruger også klare bakker og det gror udmærket.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring – billig og dyrere metode