Forum

Ompotning/udplantning af små rosenplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Thode, 15. marts 2015 kl. 0.25

Jeg har taget nogle rosenfrø fra vores store "rosenbusk" som vokser i en stor potte foran vores opgang. (Bor i lejlighed). Læste et sted at man skulle lægge frøene i køleskab i ca 6 uger i et stykke køkkenrulle, i en plastikpose. Dette gjorde jeg, og har sidenhen plantet frøene i små Potter som står i vindueskarmen. Utroligt nok er der nu kommet små nye planter, som er 1-3 cm høje. Jeg har bare ingen idé om hvad jeg skal gøre nu. Hvornår og hvordan skal jeg plante mine små planter ud?
Kender ikke navnet på rosen, men håber Nogen kan hjælpe.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 15. marts 2015 kl. 10.48

Nu er jeg ikke ekspert, men jeg har aldrig hørt at man kan så roser, og få blomster på planten. Måske er det muligt hvis det er vilderoser?

Det vil være sjovt at høre mere om dit eksperiment.

Men jeg ved at man ikke må klippe roser, før der er frostfrit om natten, fordi planten straks begynder at spire efter beskæringen. Og de nye spire kan ikke tåle frost. Så jeg ville vente med at stille planterne ud indtil der er frostfrit.
Desuden ville jeg så klimatisere dem, så de ikke får et chock.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Thode, 15. marts 2015 kl. 11.34

Hej Helle.
Tak for svar. Måske er det fordi jeg absolut ingen forstand har på blomster, at det er rent begynderheld. - eller også er det ukrudt jeg dyrker :-) men har oploadet et billed af mit "projekt".

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. marts 2015 kl. 13.30

Man kan godt så roser, men ikke forvente, at få samme slags, som moderplanten, der som regel er podet på en grundstamme.
Lige nu har de kimblade, så jeg ville lade dem stå i potten i et par måneder endnu, og plante dem ud medio maj eller lidt senere.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Thode, 15. marts 2015 kl. 16.24

Tak for indlæg :-)
jeg sender lidt flere billeder når/hvis roserne vokser.
Jeg tænker at jeg skal købe noget rosenjord ... er der andet jeg skal være opmærksom på ved udplantning?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 15. marts 2015 kl. 17.43

Almindeligvis poses Kulturroser på en grundstamme, som sædvanligvis er en oprindelig vildrose. Dvs man laver et snit i en rod og sætter en "pode" fast. (Kender ikke det fagbegrebet)

Der findes nogle roser som man kan lave af stiklinger, også nogle gamle rosen sorter.

Det lyder som om du har taget frø fra en gammel sort, måske en af de oprindelige vilde sorter? De vilde blomstre kun i foråret, hvordan forholder det sig med den du har taget frø fra? Det er spændende hvad du får ud af det? Held og lykke.

Jeg ville blande rosenjorden med almindelig jord, rosenjorden er meget næringsrig, og så små og fine rødder tåler måske ikke den hårde kost. Ellers skal de nye rosensorter have meget gødning, med højt indhold af fosfater for at få mange roser.

Nyt svar til emnet »Ompotning/udplantning af små rosenplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ompotning/udplantning af små rosenplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider