Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2015 kl. 9.02
Jeg har sået laurentia og nu er de begyndt at spire. Men spirerne er meget små og spæde og jer har dårlige erfaringer med at prikle sådanne spæde planter ud. Er der nogen gode tips, så jeg ikke ødelægger de små planter med mine store fingre?
Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2015 kl. 9.57
Normalt prikler man ud allertidligst når planten har sat de 2 første blade , udover kimbladene , skyg for solen i den første uge.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. marts 2015 kl. 10.55
Ja, man kan have helt ondt af de planter, som er spiret frem og som man så hårdhændet tynder ud i, fordi der er for mange. Igennem flere år har jeg nu tyndet ud meget hurtigt for at give de kommende planter gode betingelser. Jeg sår i Haribo slikkasser, 2 kasser oven i een, hvor den underste kasse er tæt og den med jord og planter har borede drænhuller.
Når planterne er spirede, tynder jeg ud ad 2 - 3 gange indtil jeg til sidst har de planter tilbage som jeg vil dyrke videre på. Det vil sige at jeg lader dem gro videre til de får et godt rodnet. Det gælder planter som f. eks. AGERATUM. Andre planter sår jeg direkte i avispotter og med et enkelt frø i hver potte. Ved tvivlsom spiring sår jeg 2-3 frø og bruger samme fremgangsmåde som i "slikkasserne". Jeg driver ca. 40 Tagetes Vanilla F1 og Ageratum ad libitum, samt Biblomme frem på denne måde.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2015 kl. 11.21
Mette, jeg kender ikke planten og ved derfor ikke om den er speciel m.h.t. at så/ prikle.
Normalt prikler man kun, hvis man vil lave mange planter og derfor har sået tæt i kasser/ potter. Hvis du kun vil lave 5 - 10 planter, er det ofte lettere at så et par frø eller tre i hver potte og så bare "aflive" de overskydende i hver potte.
Hvis du er helt "grøn" med at prikle, så se evt. denne film:
www.youtube.com/watch?v=PIXpivF_JTc
Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2015 kl. 14.43
Tak for svarene.
Frøene var så små, så jeg havde svært ved at så dem enkeltvis eller i små portioner. Jeg kunne næsten ikke se dem. Men der var ikke så mange, at jeg vil smide ud af dem, hvis jeg kan blive fri. De skal stå en plantekasser og i mine bede og der skal nogle stykker til for at det bliver pænt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Prikling