Forum

En mose i baghaven?!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene G., 15. marts 2015 kl. 19.13

Hej.

Jeg er ny i haven og er sammen med min kæreste netop flyttet ind hus.

I vores baghave er jorden nærmest moseagtigt, er der nogen der har nogen forslag til hvad der kan plantes af hæk/buske i denne type jord?

De tidligere ejere har sammen med naboen prøvet forskellige ting dog forgæves, jeg ved desværre ikke helt konkret hvad de har prøvet.

Jeg håber nogen andre forslag end hegn.

Mvh. Malene

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 15. marts 2015 kl. 19.37

Rødel kan tåle at stå med rødderne i vand og kan klippes som hæk. Men den vokser vist ret hurtigt og skal klippes tit.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2015 kl. 19.45

Du må uddybe, hvis du vil have et svar, som bringer dig videre.
Det bedste ville være om du fik lavet en jordbundsanalyse.

Billede af haven og jorden vil hjælpe lidt.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. marts 2015 kl. 20.50

Pil. Dunhammer. Tagrør. Kommer jo an hvor vådt der er. Pt. er der meget vand i haverne, om to måneder mindre pga. årstiden, så jeg ville lige se tiden an, inden I begynder at "ommøblere" haven og bruger tid og penge.

Birk er gode til at suge vand, især om foråret.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 15. marts 2015 kl. 21.26

Hvis det er rigtig vådt og moset, kunne der plantes nogle af de danske vilde moseplanter.
Her kan nævnes: Gul Iris, Engkappeleje. Skeblad, Brudelys, Dueurt (Gederams), Kattehale og forskellige arter af Siv og Star.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 15. marts 2015 kl. 22.01

Hvis du er til roser, er den amerikanske rose, Palustris egnet til at kunne klare sig i meget våd jord. Pink, få eller ingen torne, hyben og en flot busk, der lidt på afstand ikke umiddelbart ligner en rose.

Henry Martin - en mosrose - kan klare sig i knapt så vedvarende våd jord, Dette kan snydes lidt ved at hæve den op på en jordvold på 30.40 cm og plante rosen på toppen.

Jeg har selv begge stående på disse betingelser ned mod søkanten i min enghave, Palustris er visse vintre med fødderne i vand, når vandstanden i søen er særlig høj.
Ellers har jeg mest vilde planter, der gror der i forvejen, men som jeg plejer lidt ved at fjerne konkurenter udenom.
Brombær og hassel klarer sig lidt væk fra søkanten.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2015 kl. 22.44

Hvad med ledum palustris, mosepost . Eller porse . De dufter begge når de blomster og porse kan bruges til snaps

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. marts 2015 kl. 23.11

Hej Malene G.

Jeg vil foreslå, at du får biblioteket til at skaffe Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" hjem. Med den foran sig, er det let at skaffe sig overblik over et udvalg af planter, der alle tåler fugtig jordbund.

Udover at få det overblik vil jeg foreslå, at I kigger lidt over hegnet og får en snak med naboerne - Det er sandsynligt, at andre i nærheden har samme slags moseagtige jordbund. Det der trives hos dem vil nok også kunne trives hos Jer....

Et forslag mere:
Tænk lidt over, hvad I gerne vil opnå på arealet:
Skal der være læ ?
Mulighed for at høste bær?
Naturlig vegetation eller et bestemt planteudvalg (som er Jeres favoritter) ?
Hvor høje må evt træer og buske blive ?
Har I god tid til at passe planterne ?
Eller skal de hellere kunne passe sig selv ? (Mange stauder og buske er ikke særligt arbejdskrævende - andre skal man grave op og opbevare frostfrit)

Når Jeres overvejelser er gjort, vil det være meget lettere for Jer at vælge mellem mange muligheder ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »En mose i baghaven?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > En mose i baghaven?!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider