Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 9.52
Vi har mere mos endgræsplæne i år , til trods for at vi havde en forrygende flot græsplæne sidste år. Har græsset haft for lidt at leve af i den milde vinter? Jeg har tænkt på om man skulle gøde plænen en gang sidst på året - i oktober eller november for den blev jo ved med at vokse meget længe. Vi vertiklulerer hvert år når jorden er tilpas tør. Det ser den ud til at være nu. men er det for tidligt? Jorden er jo ikke varm nok til eftersåning af græs.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 21. marts 2015 kl. 5.50
Snarere kalke, og så rive mosset væk.
Det er for tidligt nu, jorden er for kold og våd, Jeg har desværre gravet en masse sløve regnorme op, mariehøns(!) og vinbjergsnegle i hi. (De forsøges selvfølgeligt neddækket igen), Men min jord er superlækker, løs og luftig! (De brombær, jeg af pligt klippede og gravede op af bondemandens mark: "#¤%!- noget tung jord.
Jeg var overrasket: en ting er, at marken er 40 cm lavere end min have, men at jordkvaliteten er SÅ dårlig...
Men de kører jo også med tunge maskiner.
Jeg havde mos på nordsiden af mit drivhus, men der tror jeg nu nok, at brombærene har fældet blade nok af over tid, så det er ikke længere et problem. så bladkompost er også godt!.
---Ingeborg, du har og min nabo har- inspireret mig til at få ryddet op i haven. Vi har haver på mange forskellige måder, og overskuddet er ikke altid stort.
Mvh
Tine- ja og jeg skal også græs! Eller i det mindste køre krudtet over, med plæneslåeren. SÅ, kan der komme køkkenhave... Bagefter. (Rødder er ikke til at grave i!)
Hvad er vertikulering?
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. marts 2015 kl. 22.06
Tine "Vertikulering" er bare sådan et imponatorord for det vi i daglig tale kalder vertikalskæring. (Fru Hyacint har jo ikke levet forgæves ?)
Det er når man, enten med håndkraft og en speciel rive, eller med en motordrevet vertikalskærer, river mos og dødt græs op af plænen samtidig med at man skærer lidt riller i græsset så der kan komme luft til rødderne igen.
Jeg mener at man kan leje en eldrevet vertikalskærer i flere byggemarkeder, den er meget effektiv, og man kan blive overrasket over hvor meget mos og dødt græs der bagefter kan fjernes fra plænen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2015 kl. 7.59
Hej
Uanset hvilket ord man nu bruger, er det ene ikke finere end det andet. Resultatet er det samme, som Gert O. beskriver. Og jeg kan se, at der bliver meget mos at rive sammen. Vi har investeret i en elektrisk vertikalskærer - er allerede ved nr. 2 af slagsen. de er til salg for omtrent 1.500 kr når det skal være en rimelig god kvalitet. Den er ikke sværere at køre med end græsslåmaskinen, men arbejdet med at rive sammen er krævende. Vi skærer både på kryds og tværs. Vi har prøvet at strø kalk et år, men det var et værre svineri. Granulatet var længe om at blive opløst, så vi slæbte det med rundt over fliser m.m. Nogen effekt på mosset havde det ikke.
Ingeborg
Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 20.04
Jeg ved ikke om det gælder alle steder men mine erfaringer er at det med mos, er en kamp der er tabt på forhånd. Jeg har udvidet min græsplæne af flere gange, og alt det nye græs står flot uden mos, men den oprindelige græsplæne er blød som en sky at gå på, og uanset hvad jeg gør kommer det tilbage igen året efter, også selvom jeg har fjernet de fleste træer der tidligere skyggede i haven. Så planen for foråret/sommeren er at ligge de sidste m2 græs om til en ny græsplæne, så kører det :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2015 kl. 20.21
Hej Johnny
Vi har gjort den samme erfaring, nyt græs uden mos i flere år, men så kommer det alligevel ganske langsomt. Jeg vil vide lidt mere om hvordan mos etablerer sig nye steder. Det må jeg kunne google mig til. Mos må jo også kunne sprede sig gennem luften? I år vil jeg gøde græsset til hen i november. Mosset er jo kommet efter at græsset er holdt op med at vokse. Vores græsplæne var så flot som nogensinde denne sommer. Vi vertikulerer hvert år, gøder 2 gange, reparerer, hvor der kommer bare pletter på grund af manglende mos/græs. Det er ikke noget arbejde at vertikulere, men at rive mosset sammen kræver muskler og tid. Men hvad? Gratis fitnescenter er jo også ok!
Ingeborg
Skrevet af: Rooster Dog, 2. april 2015 kl. 12.10
Hi Ingebor, beautiful picture you have of your lawn, i was thinking it would be a beautiful idea to have klematis growing against a hegn imod huset? Then you could have green all around the garden, thats what i would do =) just a suggestion. How do you get your lawn so beautiful? Vicky in Aalborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vertikulering af græsplæne