Skrevet af: Andreas Kromann, 26. marts 2015 kl. 7.47
Hejsa
Jeg har prøvet at læse mig frem til svaret, men er stadig i tvivl om, hvorvidt mine små kimplanter af tomat, pebberfrugt, salat og basilikum er klar til at komme over i en større potte.
Lige nu er de i et minidrivhus, en såkaldt plugbox. Temperaturen ligger på omkring 22 grader uden for minidrivhuset, så går ud fra der er lidt varmere ind i den.
Nu hvor kimplanterne er kommet frem som det ses på billedet, skal jeg så blive ved med at spray-vande dem, eller skal de bare have vand fra bunden af og op nu? Og skal jeg plante fx salat-planterne i et par potter sammen og ligeså med de andre?
Er første gang jeg forkultiverer, så er på bar bund her udover det jeg har kunne læse herinde.
De har nu været i plugboxen i 10 dage.
MVH
Andreas
Skrevet af: Andreas Kromann, 26. marts 2015 kl. 7.49
PS: Som det også kan ses, så er nogle af dem lidt ranglede i søgen efter lys, de har nok haft det for varmt i forhold til mængden af lys der har været de sidste par dage?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. marts 2015 kl. 8.27
stil dem lidt køligere og lysere indtil de har skiftet blade
Skrevet af: Andreas Kromann, 26. marts 2015 kl. 8.37
Ok, så stadig i vindueskarmen sydvendt, men uden at der er en radiator under til at varme dem? og i så i et generelt køligere rum..
Skal jeg tage låget af nu også så? og skal jeg stadig sprayvande?
Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2015 kl. 10.19
De står alt for varmt 15 C havde været godt . du kan godt prikle dem ud nu , sæt dem dybt ned i plantejord i potter, bladene skal være lige over jorden , sæt dem efter et par dage i direkte sol og hold temperaturen omkring 15-18 C , og overvand ikke , de må godt tørre lidt ud mellem at du vander det skaber rødder.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2015 kl. 10.20
Jeg ville plante dem om nu - en pluggbox er ikke det fedeste til tomat og chili pga. det meget lille jordvolumen.
basilikum kan godt plantes med nogle stykker i en potte, men de andre skal plantes enkeltvis. Og helst ikke i for store potter endnu.
Heldigvis kan du plante tomat og chili dybt, så en del af stænglen kommer under jorden - det tager noget af det ranglede. Og sørg for mere lys og ikke for meget varme fremover :)
Skrevet af: Andreas Kromann, 26. marts 2015 kl. 11.05
Ok, tak for hjælpen, jeg prøver at se om det står til at redde :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2015 kl. 12.03
Det gør de helt sikkert :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvornår planter jeg om i større potter?