Skrevet af: Bente Fabricius, 27. marts 2015 kl. 12.22
Jeg er så heldig, at jeg har fået fat i nogle frø. Frøvejledningen siger, at jeg først skal fjerne det orange, der sidder på frøet, lægges i blød i 5 dage. Såes hvor det orange har siddet opad. Men hvordan i alverden kan jeg se, hvad der er op og ned på frøet, der har ligget i blød i 5 dage, og der er intet orange tilbage - tja hvad er op, og hvad er ned. Jeg vil jo så gerne lykkedes med dem
Skrevet af: Lis P., 27. marts 2015 kl. 12.33
Her er et link til hvordan du sår Strelizia
www.sunshine-seeds.de/Strelitzia-nicolai-34771p.html, men i varmt vand i 24-48 timer
jeg bruger selv siden, både til at handle på og til at så efter.
Skrevet af: Bente Fabricius, 27. marts 2015 kl. 14.28
Hej Lis P
Nu er jeg ikke lige så god til tysk - andet forslag?
Jeg læste også på Google, at man først skulle skolde frøene, for at fjerne oliehinden, så de bedre kunne spire, derefter i lunken vand. Syntes, det lød mærkeligt, men man kan nu også hurtigt fare vild i Google.
Men mange tak for råd
Skrevet af: Svend Høst, 27. marts 2015 kl. 14.35
Håber du er bedre til engelsk........
Strelitzia are not difficult to grow from seed – they just take time but once they flower, you will have to agree, they are well worth the wait!
Sowing:
Sow indoors at any time of year.
Before sowing, remove the bright orange tuft of hairs attached to the seed (aril of each seed), the hard seeds can be scarified (nicked or scratched) to decrease germinate. To scarify, soak the seeds in lukewarm water for several hours, and then nick them with a knife or small file. Scarified seeds will germinate in two to three months.
Another way to decrease germination time is to put un-scarified seeds in a plastic bag and place them in a refrigerator at 4°C (40°F) for two weeks. Then scarify and sow them.
Sow in seed trays filled with a well-drained soil medium at a depth of 1.25cm (½”)
Keep at a constant temperature of 25°C (77°F) low temperatures retard germination. Germination takes four to eight weeks.
The soil mix must be kept consistently damp until the seeds germinate. To ensure a moist, humid environment, cover the seed container with a sheet of glass or clear plastic and place it in indirect light.
Seedlings should be a good size before transplanted (two to three leaves) into a well drained medium. Young strelitzia plants must be grown in shade, for the leaves tend to burn in direct sunlight. Regular repotting allows the young plant to develop rapidly. Restricting the root development retards growth.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2015 kl. 15.33
Og her en på dansk et stykke nede ad siden:
www.bh-froe.dk/?S
Skrevet af: Bente Fabricius, 28. marts 2015 kl. 11.06
Tak for de mange råd.
Mon ikke jeg skal så frøene i u beriget spagnum, der jo er let og luftig. Så og priklejord er nok for " tung "??
Nogen der har erfaring med det - eller andre erfaringer
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2015 kl. 11.20
Uden at vide en dyt om Strelitzia, vil jeg da tro, at såjord er perfekt - den er da netop let og luftig, synes jeg :)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. marts 2015 kl. 14.36
Hej Bente.
Lige et link mere her, hvor der netop står, at frøene skal plantes i såjord :
www.tropica-scandi.dk/upload_dir/shop/PDF_er/12357---Strelitzia-Paradisfugl-Blomst.pdf
Hilsen AG.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frøsåning af Strelizia Regina