Skrevet af: James F., 29. marts 2015 kl. 10.15
Jeg har lige læst, at det ikke er godt med flis under frugttræerne...!
Øv øv, for jeg har 2-3 cm. barkflis ved flere af frugttræerne, - men det må så stoppe nu! ;)
Men hvordan er det så med barkflis og smuld ved bærbuskene, dur det der?
Jeg har et 4-5cm. tykt lag ved hindbærrene, de ser ud til at trives fint med dæklaget. Jeg har lige bestilt 2 m.3 flis mere, som jeg planlagde at lægge oven på et lag aviser ved ribsene og stikkelsbærrene, - er det en dårlig idé?
I min nye planteskole med nyligt podede frugttræer og små bærbuske, er jorden meget sandet. Vil det være gavn at lægge et 2-4 cm. lag grannåle oven på jorden, eller bliver jorden for sur derved? Hvad med godt omsat hestemøg, ved de kære små?
Med venlig hilsen JR.F.
Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2015 kl. 13.24
James, jeg ved ikke hvor du har læst, at flis under frugttræerne ikke skulle være godt, men det skal du ikke tro på! Flis er som hovedregel ganske udmærket til bunddækning ved nyplantede træer, buske og hække. Eneste minus er, at veddet under nedbrydning omsætter kvælstof - men det kan man for det første kompensere for ved at gøde (organisk) og for det andet frigives kvælstoffet til gavn for nyplantningen siden hen.
Læs evt. flere kilder om træ- og barkflis for at få det bekræftet og husk på, at blot fordi én eller to har dårlige erfaringer med træflis ved et nyplantet frugttræ, skyldes det ofte mange andre forhold, f.eks. en sjusket plantning i form af et ringe plantehul. Der findes måske nogle sjældne træarter, hvor veddet afgiver væksthæmmende stoffer, men så er det nok undtagelsen, der bekræfter reglen :)
Med hensyn til grannåle har jeg ingen erfaring, men ville ikke selv bruge dem til bunddække andre steder end i et surbundsbed.
Giv i stedet planteskolen et brunt jorddække af, hvad du nu kan skaffe i haven.
Skrevet af: Niels V., 29. marts 2015 kl. 15.35
Det står såmænd her på havenyt:
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/14588.html
Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2015 kl. 18.44
Niels, det bliver det ikke til en sandhed af :)
Hvis du laver dit eget litteraturstudie på nettet, vil du efter en halv time være overbevist om, at der er flere fordele end ulemper ved at bruge flis til ukrudtsbekæmpelse ved nyplantede træer, buske og hække.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. marts 2015 kl. 21.56
Flis er godt omkring nyplantede træer, hvis man først gøder med en organisk gødning, der omsættes langsomt f.eks. staldgødning, der er komposteret i et par år. Vil man forhindre at flisen straks stjæler noget af gødningen, kan man lægge aviser eller pap mellem gødning og flis. Hvert år planter vi mange træer på den måde med stor succes.
På lerede og fugtige jorder kan flis medføre, at der opstår svampesygdomme omkring rodhalsen på nyplantede træer, men da JR bor i blæstjylland med meget sand er det ikke noget problem her.
Skrevet af: Niels V., 30. marts 2015 kl. 7.36
Tak Villy, for et sagligt svar.
Tom, du spurgte hvor James havde hørt det og jeg gav blot et eksempel.
Det man skal være opmærksom på, er de lagtykkelser, der omtales. 3-5cm er fint, men 20cm fugtig flis op af en stamme, er ikke godt.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2015 kl. 7.54
Niels, 3 - 5 cm flis er helt og aldeles uvirksomt, 10 - 15 cm skal der til.
Villy er fagmand og værd at lytte til, men med hensyn til svampeangreb, så er det jo ikke en lov, at flisen skal pakkes op af stammen. Flisen skal bremse ukrudt, ikke kulturen og derfor er der ingen grund til at gå så tæt på stammen. I hvert tilfælde ikke i den private have - det kan være at døgnet er for kort til at pussenusse, hvis der er 200 træer der lige skal have flis :)
Flis er en god metode til at reducere arbejdsindsatsen ved ukrudtsbekæmpelsen i nyplantninger - men den skal bruges med omtanke og den fjerner ikke behovet for supplerende ukrudtsbekæmpelse 100 %.
Skrevet af: James F., 30. marts 2015 kl. 8.41
Mange TAK alle 3 for jeres indlæg, de er berigende at læse. Jeg havde slet ikke overvejet, at det var jordtypen der afgjorde, om flisen var til mere skade end gavn. Jeg synes, at det lyder som en rigtig god forklaring.!
Og da jeg har mulighed for at få ALT det omsatte hestemøg, som jeg gider læsse, - så vil jeg give træer og buske et lag under aviserne inden flisen kommer på.
Denne side er til så stor gavn og glæde dagligt, - ikke mindst Jeres hjælpsomhed varmer. Det er så tydeligt, at I virkeligt brænder for sagen.!
Med Tak JR.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bunddække m. flis, hestemøg el. grannåle