Forum

Nye Klematis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Strube, 1. april 2015 kl. 18.15

Hej,
Jeg plante nogle forskellige klematis i min have sidste sommer/efterår, blandt andet nogle i gruppe 3, som jeg kan læse mig til skal beskæres nu, syntes bare de stadig er så små, så skal jeg virkelig beskære dem? de er vist ikke rigtig vokset siden jeg plantede dem. Ingen er planterne (i nogle er grupperne) har knopper eller grønt på endnu, de ser bare meget døde ud... men sådan skal det måske være? Er helt ny inden for have verdenen og syntes det er lidt svært at hitte ud af...
Håber at nogle kan hjælpe en nybegynder :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2015 kl. 18.43

Lad være med at beskære i år, når de er så bette :-)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. april 2015 kl. 20.29

Vent du roligt nogle år med saksen. Når først de tager overhånd er det på tide at beskære. Klematis har det bedst med det nederste af planten i skygge da det er en skovplante.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 2. april 2015 kl. 13.21

Ja, som Mogens E skriver - ved klematis er reglen: "Foden i skygge- toppen i sol". Så lykkes de, hvis du har plantet i en fin skovbundsagtig muldjord og har vandet godt.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Strube, 3. april 2015 kl. 8.31

Tsk for svarene! Så krydser jeg bare fingre nu! ;)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. april 2015 kl. 21.20

Min ældste clematis står i ½ jord og ½ grus og har klaret det fint i 30 år. Men Rubens Montana er også meget sejlivet.

Nyt svar til emnet »Nye Klematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nye Klematis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider