Forum

Hvad gør jeg med jordbærplanterne nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 2. april 2015 kl. 21.02

Hejsa

Jeg har forsøgt mig med forspiring af jordbærplanter, nu er der gået lidt over 3 uger, hvor jeg har fugtet jorden ved at sprayvande dagligt, potterne har stået med film henover for at bevare fugten og varmen, og de har stået i en sydvendt vindueskarm oven over en radiator.

Som det kan ses på billedet er de nu begyndt at spire frem.

Nu er jeg så i tvivl om, hvorvidt jeg skal ændre parametrene, ligesom ved nogle andre planter fx tomater, hvor de skal starte varmt og sættes køligere for ikke at få lange ranglede planter.

Er det samme gældende for jordbærplanter, selvom de ikke just er en høj plante som tomater, eller skal de fortsat stå varmt og i så megen sol/lys som muligt og fortsætte med at fugte dem, men uden film henover dem?

MVH
Andreas

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. april 2015 kl. 22.30

Det første du skal gøre er, at fjerne det øverste lag af jorden i potterne, ned til under brydestedet, derefter sætter du dem køligere, ikke over 18 gr. og ikke i direkte sol, men så lyst som muligt. Potterne ser meget tørre ud, så du skal give jorden vand, i første omgang ovenfra, fyld potten så der står blank vand til kanten og lad det trække ned, næste gang kan du vande i underskålen, Hilsen Henry G.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 2. april 2015 kl. 23.21

Hej Henry G, tak for det hurtige svar.

Fjerne det øverste lag jord ned til under brydestedet, hvad betyder det, hvad er brydestedet?

MVH
Andreas

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. april 2015 kl. 23.35

Brydestedet er det sted hvor blade og senere stilkene med bær kommer frem, så jeg tror du skal have mindst 20 - 30mm jord fjernet, det er bedre at brydestedet er 10 - 15mm over jordoverfladen end under. Hilsen Henry G.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. april 2015 kl. 7.29

er det en aprilsnar ? henry planter bryder vel imellem kimbladene og ikke under

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2015 kl. 9.36

Ja - også jordbær :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. april 2015 kl. 19.39

Da jeg ikke har forstået spørgsmålet fra Andreas som om det var såede jordplanter, men at det var færdige planter der skulle fremdrives til at give tidlige bær. Derfor forstår jeg ikke jeres kommentarer Mogens og Anja. Henry G.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 3. april 2015 kl. 20.32

Det fik jeg ikke tydeliggjort, men der er tale om jordbærplanter sået fra frø, så det er nogle små kimplanter jeg har at gøre med lige nu :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2015 kl. 20.54

Ret tydeligt på billedet, at der er tale om kimplanter :0)

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg med jordbærplanterne nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad gør jeg med jordbærplanterne nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider