Forum

Kartoffelpot – kartofler senere?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2015 kl. 19.23

Hej
Jeg er i gang med at gøre havearbejdet mere overkommeligt - nærmer mig de 75 år og 1500 kvadratmeter pyntehave er meget, hvis jeg gerne vil holde det pynteligt. Alligevel kunne jeg ikke nære mig for at købe 4 kartoffelpots. Lagde mine kartofler for ca. 3 uger siden. De har mange rødder og ca. 5 cm top nu. Om natten står de i garagen - om dagen tager jeg dem op i solskinnet langs husmuren. Jamen, det er jo totalt tumpet, når jeg vil indskrænke arbejdsindsatsen. Jeg burde aldrig have købt de der kartoffelpots, men nysgerrigheden sejrede - også denne gang. Det er jo lidt dyre kartofler, hvis jeg kun vil bruge potterne een gang. Derfor har jeg tænkt på om man kan vente med at lægge kartofler indtil det er varmt nok til at de ikke skal slæbes frem og tilbage. Hvor sent kan man lægge kartofler? Får de ikke alt for lange spirer, bliver runkne og mister "gejsten" til at lave nye kartofler? Mit spørgsmål er: Kan man vente til efter pinse med at lægge kartofler i kartoffelpots? (Jeg ved godt at ideen er tidlige kartofler, men jeg har som skrevet ikke tænkt mig om denne gang.
Ingeborg

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 2.21

Hej Ingeborg.

Du kan godt vente til efter pinse, men hvorfor vente så længe?
Første halvdel af april er normalt den bedste tid til kartoffellægning.(afhængig af vejret selvfølgelig) Men skulle der komme lidt frost, efter at planterne er kommet op, er det jo nemt at dække dem til.
Jeg tror forøvrigt også at kartoffelpots oprindeligt var tiltænkt personer uden køkkenhave, og ikke bare til at producere tidlige kartofler i.
Og når tidlige kartofler ikke betyder så meget for dig, er det jo oplagt, at have dem stående et stationært sted ( eller måske med en enkelt flytning)
Jo senere man lægger kartofler, jo større er muligheden også for at planterne bliver ramt af kartoffelskimmel.
Jeg har ikke selv fået lagt kartofler endnu, men satser på at få det gjort inden for de næste par uger.

Hilsen AG.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 8.19

Natten mellem mandag og tirsdag skulle være sidste nat med frost i dennem omgang.
Så synes jeg, at du skal lade dem stå ude hele tiden og evt. dække med fiberdug.
De tidlige kartofler lægger jeg på friland den 20. marts under fiberdug og plast. De kan høstes fra den 20. maj.
I potter lægger jeg både i januar og februar. Dem fra januar er spiseklare nu. De har stået inde hele tiden - først på badeværelset og senere i vindfanget - et "drivhus" der er bygget på hoveddøren.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2015 kl. 8.58

Men 4 kartoffelpotter er vel ikke så bøvlede at flytte ude og ind for de par dage?

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 9.43

Det bliver lyst, længe inden jeg står op. Planterne "vågner" ved det mindste lys, så de har fordel af at være ude - forudsat de bliver beskyttet. På nuværende tidspunkt bør de ikke sættes ud i nattefrost.
Men var de fra starten (da toppen tittede frem) sat ude burde de kunne klare det. Det er da umagen værd at spille lidt for at få nye kartofler.
Sættes de i drivhus er det lettere at dække med fiberdug, fordi det ikke flyver væk.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2015 kl. 10.26

20 meter med 4 kartoffelpotter 2 gange om dagen er spildte kræfter for mig. Det har stået på i knap 3 uger nu. Sååååå sjovt er det faktisk ikke, når kræfterne er lagt nede i lystbådehavnen også.
Jeg har intet drivhus, men et redskabsskur op ad huset med lys gennem taget. Nu sætter jeg potterne der. Bliver toppen for ranglet, må de jo helt ud.
Jeg husker mine gamle "gamle" naboer, som altid konkurrerede om at ha' de første kartofler. For mig er det ligegyldigt. Ville bare gerne se, hvordan det fungerer.
Ingeborg

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. april 2015 kl. 10.56

Ingeborg, de kan blive ude over 8 grader. Mon ikke, der snart er det?
Jeg har ikke sat mine kartofler endnu, så næste år skal du tage i havnen, og først lægge dine kartofler medio-ultimo april :0)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2015 kl. 13.17

Men de behøver vel ikke flyttes 20 meter for at komme udenfor? Og de kan altså godt vente, til du står op :)

Det er jo kun kort tid længere, før de kan komme permanent ud - i løbet af en uge eller to stiger nattemperaturen jo pænt - herligt!

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 14.27

Tomater, peber, agurk og andre planter, hvor vi skal høste frugter, der bliver afsat op ad stænglen må ikke blive ranglede, for så bliver der for langt mellem "frugterne" og det endelige udbytte bliver for lille, ud over at stængelen bliver for svag.
Men kartoffel er en rodfrugt, så jeg kan ikke se, at der er noget problem i at de bliver ranglede.
Den kartoffel (Alliance) som jeg kunne have høstet for 4 dage siden, hvis det ikke lige havde været fordi jeg fik lavet så mange rester den foregående dag, er 1,25 m høj. De øvrige kartofler i potter er "kun" ca 75 cm høje.
Kartoflerne, jeg satte 16. februar, er ved at gå i blomst.
Hvor har man den ide fra, at kartofler ikke kan trives under 8 grader? Det er tredie år, jeg sætter kartofler på friland den 20. marts, og de har de to tidligere år klaret sig fint, og jeg har startet høsten den 20. maj.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2015 kl. 15.20

8 grader er vist for tomater :) Kartoflerne må bare ikke få frost...

Og jeg så lige på vejrudsigten - der er lækkert vejr på vej lige om lidt!

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 15.45

Det giver mening. Tomater er noget sart skidt, hvis de ikke får lov til at passe sig selv (tomater er ukrudt i haven!).
Efter ompotningen har vi stadig tomater på badeværelset, endnu flere i mistbænk i drivhuset, men også nogle direkte i drivhuset. Ingen er plantet på blivestedet endnu.
Ingen synlige skader indtil videre.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 16.31

Som jeg forstår Ingeborgs spørgsmål, så handler det ikke om, hvad hun skal gøre her og nu - men i de kommende år.
Altså dyrke kartofler i kartoffelpots, men slippe for at slæbe dem frem og tilbage pga for koldt vejr :-)

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2015 kl. 17.01

Tak Anne-Grethe
Du har forstået, at jeg har gjort en fejl ved at lægge kartoflerne så tidligt at jeg må slæbe dem ud og ind af garagen. Og at jeg gerne vil vide, hvor længe man kan vente med at lægge kartofler. Måske også hvordan man holder spirerne nede til de skal sættes. Jeg sætter potterne op ad husmuren, hvor de kan få det lige så varmt og ved solskin varmere end inde i garagen. Hvis jeg bare stillede dem ud i et omsust hjørne, ville være i vejen for dør og anden trafik og ha' det koldere end i garagen. De står også i vejen i garagen i øjeblikket, hvor det er mit malerværksted.
www.strikinge.blogspot.com
Ingeborg

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. april 2015 kl. 17.55

Hej Ingeborg.

Så længe kartoflerne ligger i jorden, kan de sagtens tåle lidt frost. Det er først når toppen viser sig, at det er et problem. Når du lægger de spirede kartofler i jorden, går der jo et stykke tid inden toppen kommer op. Derfor mener jeg også, at engang i april er et godt tidspunkt, men du kan som sagt også lægge kartofler i maj.
Om kartoflen har korte eller lange spirer, betyder efter min erfaring ikke noget for udviklingen, men korte spirer er selvfølgelig lettere at håndtere. Sidste år spirede jeg mine kartofler i æggebakker i køleskabet, og det gav fine spirer. I år har de ligget i en sort pose(ved ca 16-17 g), og spirerne er blevet lidt lange.

Hilsen AG.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2015 kl. 21.58

Jeg skal beklage, at jeg er for dårlig til at forklare mig.
Min holdning er, at kartoflerne bør lægges i flere omgange - der "slagtes" kun en spand ad gangen.
Vælg perioden 10. marts til 1. maj.
Start dem inde, men flyt dem ud, når første top bryder jorden. Beskyt potterne med fiberdug - gerne flere lag.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2015 kl. 22.09

Hej Lars og tak
Jeg måtte virkelig smile over slagtningen af kartofler. Er formålet med kartoffelpots ikke den at "kartoflerne" lever videre efter slagtningen?
Jeg kan se det fornuftige i at lægge kartoflerne ad flere gange. Jeg har stadigvæk nogle kartofler liggende til "spiring", fordi jeg havde alt for mange til mine 4 potter. De er næsten i "stampe" med hensyn til spiringen. De har ligget meget lyst indenfor ved 18-19 grader - og nu har jeg lagt dem ud i garagen ved siden af potterne.
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre af dem, men tænker bare at grave dem ned hist og pist hvor jeg kan finde en plads til dem, når det er varmt nok. Overvejer om det kunne være i den halvt omsatte kompostdynge?
Ingeborg

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. april 2015 kl. 9.16

Hvad sker der med kartofler i jord eller potter når de får frost før de er kommet op med grønt ? Hvad med glemte kartofler i jorden?
kan de give kartofler, hvis de skulle sætte top? Jeg ved at overvintrende spisekartofler bliver søde og uspiselige, men kunne de stadigvæk have spireevne?
Spørgsmålene er af ren og skær nysgerrighed. jeg skal ikke være kartoffelavler :-)
Ingeborg

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. april 2015 kl. 10.28

Kartofler er ukrudt i det tidligere kartoffelbed - der er altid nogen, man får overset. Og de udvikler kartofler, hvis de ikke bliver taget op.
Jeg samler en del kartofler op, når jeg gør bedet klar til næste afgrøde, og de er meget fine - holder sig bedre, end de kartofler, jeg har i kælderen (for den bliver for varm hen på foråret).
Jo, ideen med de specielle kartoffelspande er, at man kan pille kartofler ud, uden at ødelægge rodnettet. De kan dermed fortsætte med at udvikle nye kartofler.
Men jeg har kun én af de dyre potter, så jeg bruger den til kontrol af, hvornår det er tid til at høste. Resten af kartoflerne er i almindelige store urtepotter eller spande.
Jeg har, ud over potterne, tre højbede med kartofler, hvoraf det ene er tidlige kartofler. Derfor fedter jeg ikke så meget med de enkelte potter. Vi må altid give hønsene resterne af kartoflerne i maj.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2015 kl. 11.19

Hej Ingeborg.
Jeg må indrømme, at jeg har været for utålmodig, når jeg "slagtede" mine kartoffelspande.
Næste år vil jeg høste flere gange på hver spand.
I går var jeg sammen med en, der dyrker i almindelige spande, og høster 3 gange på de samme planter.
Planten hældes forsigtigt ud på en plade, de store kartofler høstes, planten sættes tilbage i spanden, vandes og får sat en dato på, så det ikke er samme spand, der tømmes næste gang.
Jeg ville tro, at det ville være godt at lægge et tyndt lag kompost i bunden, inden planten sættes tilbage.

Nyt svar til emnet »Kartoffelpot – kartofler senere?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartoffelpot – kartofler senere?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider