Forum

Klumpet kompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 13. april 2015 kl. 9.33

Hej have "kollegaer",
Jeg vil selvfølgelig gerne forbedre min jord ved hjælp af kompost.
Problemet er, at den kompost jeg graver ud af min beholder er meget klumpet. Så der ligger klistrede klumper på jorden, hvor jeg "strøer" komposten. Jeg har forsøgt at si komposten gennem et sold, men nettet blev stoppet lynhurtigt.

Hvad gør jeg forkert?

Jeg har to beholdere, og den kompost jeg bruger er ca. et år gammel.
Jeg fylder alt grønt i beholderen. Dvs. Køkken affald, blade småkviste og græsafklip

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 20.00

Tror bare, komposten er for våd? Altså læg den til tørre, så kommer den måske lettere gennem soldet.

Eller: du lægger for store stykker i komposten, eller for groft materiale i?

Grene og kviste er jo længere tid om at kompostere end blade og græs.

Kan du måske tage et foto?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 13. april 2015 kl. 21.08

@Søren.
Som Freya skriver er komposten sikkert for våd.
For våd til din kompost netop nu.
Det er ganske normalt, at komposten klumper og det er nederdrægtig irriterende.
Har du blandet jord i kompostbunken, kan det være leret som binder ellers vil jeg tro det er celloluse i planterne (men i virkeligheden ved jeg altså ikke hvorfor den klumper!).
Løsningen er, som Freya skriver, at arbejde med komposten når den ikke er så våd og altså evt. brede den ud så den tørre inden den kommes i soldet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. april 2015 kl. 22.58

Hej Søren M

Prøv med et grovere sold - du kan måske finde en stump Rio-net fra en byggeplads i nærheden af, hvor du bor?

Du gør egentlig nok ikke noget forkert - men din kompost er måske (i nogen partier) lidt for fugtig og du har (for) lang tid mellem at komposten bliver "stukket om" - dvs vendt, blandet sammen og kastet lidt rundt med en grovtandet greb, inden den bliver "sat i bunke" eller fyldt tilbage i kompostbeholderen igen.
Så du får lige et par forslag til noget, du kan overveje at ændre:

Det er ikke helt let at "stikke en kompost om" inde i en beholder - men med en presenning lagt ud ved siden af beholderen (hold evt presenningen fast i kanterne med nogle sten eller brædder til en start). Tøm beholderen helt ud på presenningen - nu har du en fyldig dynge, som du kan arbejde med inden hele molevitten kommer tilbage i beholderen igen til den fortsatte omsætning.
Hvis du har energi til at stikke komposten om tre - fire gange inden du skal bruge den vil der næppe være klumper tilbage....

Måske kan det være hjælpsomt at have nogle sække med vissent løv stående som kan blandes med det mest fugtige materiale inden det lægges ned i beholderen.

God arbejdslyst - jeg håber, du finder frem til en bedre metode - så du bliver tilfreds med din kompost ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 14. april 2015 kl. 7.07

Mange tak for svarene. Det er meget sandsynligt min kompost er for våd, da jeg har gjordt en dyd ud af at vande den.
Jeg stopper, og omstikker.

Nyt svar til emnet »Klumpet kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klumpet kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider