Skrevet af: Mikkel K., 22. april 2015 kl. 10.11
Jeg har brændenælde i haven og bruger om foråret topskud til madlavning. I omelet, brød, kødsovs osv.
Men hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil have dem til at sprede sig? Og hvis jeg gerne vil have friske skud senere på året?
Kan jeg bare klippe dem ned i fx juni og så få nye skud? Eller vil det tage for hårdt på planterne?
Og hvad med at dele planterne og sætte dem nye steder? Hvornår gøres det bedst?
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2015 kl. 10.45
Du kan bare grave dem op og/eller lade dem sprede sig. Men de vil - som andre planter - også gerne have optimale forhold.
Brændenælder kan godt lide noget skygge og en næringsrig jord. Men jeg tænker egentlig, at det bare er at gå igang.
Hvis du klipper dem ned, er jeg sikker på, at de skyder igen - men vil så sprede sig mindre.
Skrevet af: Tine Horsum, 22. april 2015 kl. 11.25
Du må ellers godt arve mine! Nælder rodformerer sig, så tag nogle rødder og flyt dem. De elsker næringsrig jord.
Jeg skal ud og grave dem op, og de der overlever, vil blive kørt over med plæneslåeren.
Det er da ærgerligt, at det er moderned, at spise krudt, jeg har også ramsløg- men...
Mvh
Tine
Skrevet af: Mikkel K., 22. april 2015 kl. 12.43
Hvorfor det ærgerligt, at det er moderne at spise ukrudt Tine?
Skrevet af: Tine Horsum, 23. april 2015 kl. 0.48
Fordi, jeg har det i haven- og jeg gider ikke at spise det! Derfor... Jeg holder ellers meget af krudtet, mælkebøtter og sådan noget.
Mvh
Tine- og nej- jeg har ikke skvalderkål- mærkelig nok
Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2015 kl. 9.22
Det er resourcespild, bevidst at undlade at spise fødevarer, blot fordi man ikke selv har bestemt, hvor de skal vokse.
Skrevet af: Tine Horsum, 24. april 2015 kl. 1.08
Og det skal du bestemme?!
Jeg kan heller ikke lide spinat, kylliing, fisk og lam! Men det skal jeg så fortære da det ellers er RESSURSESPILD. Jamen tak for kaffe.
Somom- jeg skal bestemme, hvad folk vil æde. Jeg er ikke veganer, men jeg er superkræsen. Min mad skal smage og føles god- ellers kaster jeg det bare op. Det er vel også spild?
Mvh
Tine- kræsenpind med aktive brækreflekser
Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2015 kl. 12.34
@Mikkel
Du kan ikke slå brændenælder ihjel på økologisk vis.
Spis løs, og når de bliver for grove, skærer du dem ned - så kommer der nye.
Ved ikke at beskære alle på én gang, kan du få unge skud over en længere periode.
Jeg ved ikke, om det er moderne at spise ukrudt - jeg spiste brændenælder for første gang i 1963.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Maksimal høst af brændenælde?