Skrevet af: Bente Fabricius, 25. april 2015 kl. 20.40
Så er der et spørgsmål mere. Jeg købte en på ca. 20 cm for omkring 5 år siden, og den bliver ved med at stå med 3 blade. Det blev jeg træt af, så jeg bestilte en gennem en lokal blomsterbutik for ca. en måned siden. Den er godt nok større end jeg regnede med ca. 1,5 m i højde og ca. 1/2 m bred, men den havde sørme en blomst. Nu er spørgsmålet så, hvor får den de bedste betingelser? Jeg har prøvet, at sætte den i radiatoropvarmet drivhus, men temperaturen er svær at beregne om natten / frost, så nu har jeg sat den ind i opvarmet rum, jeg er bange for, at den kan dø af temperatursvingninger. Samt har jeg læst mig til, at den skal have enhedsjord, men kan ikke finde noget om, hvad det er, nogen hed der ved hvad det er? - vist også noget med kokos?. Så jeg har givet den spagnum, stærk beriget rodedendon jord(stavefejl :( og pinjebark som en planteskole rådede mig til. Jeg har kun givet den det blandede jord i bunden af potten, da der står det ene sted, der ikke må være for meget jord omkring rødderne på siden, men skal være stram, og et andet sted står der, at den skal have jord omkring rødderne. det syntes jeg lyder mere fornuftigt, den skal jo have noget at leve af, og ikke kun rødder og gødning eller?? Men hvad i alverden er enhedsjord - andet end noget let og luftigt af en eller anden art? Jeg vil da også gerne se, om jeg kan få den til at blomstre. bente
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 25. april 2015 kl. 22.30
Hej Bente.
Har selv Strelizia..her er hvordan jeg gør.den gror i alm grov pottemuld blir vandet igennem og tørre så ud igen inden næste vanding står koldt om vinteren ved ca 2-3 grader helt uden vand da den har rødder som geogine står lyst og vandes så igennem igen til foråret og er nu i uopvarmede drivhus og er begyndt at få nye blade så væksten er igang gøder 2 vande om året med npk.stiller den ud i haven senere på sommeren og derfra ind i kold rum til overvintring så svær er den slet ikke at ha med at gøre.men i stue har min aldrig været da den skal hvile om vinteren.
Skrevet af: Bente Fabricius, 26. april 2015 kl. 15.21
Tak for svar, så er den slet ikke så besværlig at passe, som det ellers så ud til, så jeg vil følge dit råd. Luftfugtigheden er jo også tør, så skal den sprayes osv......
Hilsen bente
Skrevet af: Bente Fabricius, 26. april 2015 kl. 15.28
Så må den jo visne ned som mine cannaer, der er en knold, der også er i hvile i vinteren?
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 26. april 2015 kl. 22.52
Hej Bente.
Nej den visner ik væk om vinteren den går i hvile med grønne blade.det er en plante som stammer fra Sydafrika.
Så den er ik som cannaer som visner og kun skal opbevares tørt uden blade.
Skrevet af: Henry G., 27. april 2015 kl. 7.34
Vores Strelitzia er afblomstret for en uges tid siden, den har haft 11 blomsterstilke i de sidste måneder. Henry G.
Skrevet af: Bente Fabricius, 29. april 2015 kl. 15.48
Jenserik Laugesen - vander du den lidt engang imellem? kan den stå så længe uden vand, uden at tørre ud?
Henry G
Hvordan får du den i blomst - hvad gør du? Jeg er jo helt på bar bund, med denne plante, men syntes den er så smuk.
Og tak for svar til jer begge 2
Skrevet af: Bente Fabricius, 29. april 2015 kl. 16.00
Glemte at spørge, hvornår begynder blomstringsperioden Supermarkeder har dem tit ved juletid, men jeg tror fabrikanten muligvis har stresset dem frem??
Skrevet af: Henry G., 29. april 2015 kl. 19.14
Hej Bente vores Strelitzia står i en sort plastik 60 ltr. murbalje i en udestue, den står lige indenfor en skydedør, der af og til bliver åbnet om eftermiddagen når vi er i hjemme, ellers står planten i 40 - 50 gr. varme når solen skinner, den bliver vandet med to - tre liter vand dagligt i sommertiden én gang i måneden bliver der givet ca. 10-15 ltr. I vækstperioden gives der jævnlig gødning, sammen med de andre blomster i udestuen. Planten begynder at blomstre sidste halvdel af december og ca. de næste 3 måneder. Når der skal plantes om ca. hver tredje år, tager jeg planten op, skærer de nederste 10 - 15 cm of rodkagen væk, fylder nyt jord i og sætter planten ovenpå, så der plads til højst et par cm ny jord ovenpå. Om vinteren er der omkring 12 - 15 gr. i udestuen. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Bente Fabricius, 29. april 2015 kl. 20.57
Henry G Rigtig Mange Tak for den grundige vejledning hele året rundt, det er jeg rigtig glad for. Men må jeg lige spørge om et par enkle ting mere - hvilken jord giver du den? Samt gødning? alm. blomstergødning?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Strelitzia / paradisfugleblomst