Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2015 kl. 12.27
Hej
Vi har for ca. 3 år siden beskåret en 45 år gammel ligusterhæk på den ene side. Et par år tidligere var den anden side beskåret. Hækken var på et tidspunkt 2 meter bred på grund af naboers manglende klipning overhovedet.
Jeg fik overtalt naboen til at klippe hækken helt ind til stammen.
Efterfølgende har jeg så klippet vores side ind til stammen. Nu er det ved at være en rigtig flot hæk, men et par steder kunne den godt være lidt tættere. Nu ser jeg at den igen i år har rigtig mange blomsterknopper. Vil det gavne hækkens bladvækst, hvis jeg fjerner mange af disse blomsterknopper. Min forventning er at hækken så ikke skal bruge kraft på blomstring og frugtsætning.
Er det rigtigt at tænke sådan?
Ingeborg

Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2015 kl. 16.43
Hvis du spørger en som har mere forstand på det end mig så vil svaret være at de skal væk, altså blomsterne. De tager kræfterne fra hækken . Jeg vil mene at det er fordi hækken har været stresset at den blomstre og at det ikke betyder noget .
Blomsterne udgør en lille del af hækken at det ikke betyder noget og når man klipper den fjerner man jo blomsterne . Det kan godt være at den ikke vokser så meget som den ellers ville men ellers ser jeg ingen ulemper ved det .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ligusterhæk – blomster – klippes af?