Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2015 kl. 14.13
Hej
Jeg har så mange selvsåede lavendler - som jeg indtil videre ikke har hakket op som ukrudt. Faktisk mener jeg at stiklingeformerede lavendler hurtigere giver en fin plante. Nu er jeg spændt på at høre om det er umagen værd at prikle lavendlerne ud. Det samme gælder Assarum.
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2015 kl. 16.25
Vi fik sidste år en stor krukke med lavendler, som havde sået sig selv,i mellem deres fliser. Det var i indflytnings gave.
De nu er kraftige planter. Dem har jeg skåret ned i foråret . De blomstrede overdådig hele sommeren selvom det var første år .Så dem kan du godt anvende på samme måde som planter, der er stikling formeret .
Skrevet af: Katrine Hvass, 26. maj 2015 kl. 17.21
Det lyder spændende. Hvilken sort er der tale om?
Jeg selv har Lavendel "Rosea", som vist ikke laver så mange stiklinger.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2015 kl. 21.06
Hej
Desværre ved jeg ikke, hvilken sort det er - de er tyvstålet- som stiklinger ved mine forældres plejehjem i Flensborg - 20 år siden. Da jeg tilstod overfor hjemmets gartner, vidste han ikke engang at der var lavendler i haven :-). Men jeg tror at det er en ganske almindelig sort - måske Hidcote? Jeg har også tiltusket mig nogle frø et sted på vejen mellem Kolding og Fredericia. Disse lavendler var mørkere og ligesom lidt "tykkere" end mine. De selvsår ikke - endnu.
Ingeborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. maj 2015 kl. 7.59
Lavendler selvså som det rene ukrudt :o)
Jeg har også uendelig mange selvsåede lavendler alle vegne. Jeg hiver de fleste op, men når jeg har brug for det potter jeg en del af dem op og det bliver fine kraftige planter på ingen tid. Jeg har aldrig stiklingeformeret, hvorfor skulle jeg det når nu jeg bare kan hive småplanterne op.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tusindvis af selvsåede lavendler m.m.