Forum

Ficus carica napolitana

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2015 kl. 14.52

Er der nogen der kender denne figen Napolitana , jeg faldt for den i Lidl og så kun til 35Kr men kan den trives her i DK på friland , eller skal den i drivhus .

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. maj 2015 kl. 16.33

Jeg kender den kun fra : www.zitronenlust.de/pflanzenkaufen/mediterrane-Obstbaeume/Feigenbaum-blau---Napolitana.html
Så vidt som jeg forstår tysk, så kan den klare ned til -17 grader, på friland bør den dog vinter dækkes.

Du har vist gjort en god handel Svend! :)
Hvor høj er den og hvor mange grene?
Måske kan jeg også liige klemme en ekstra figen ind. ;)

mvh JR.

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2015 kl. 18.37

Den er 15 cm med 3 grene og masser af rod under , du kan jo tage en tur i lidl , der var både citron , appelsin , oliven og denne figen til 35 kr .

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. maj 2015 kl. 19.04

Jeg har lige købt fignen i Lidi. På pakningen står der ned til - 5 grader, men det står der også på citron og oliven pakningerne.
På nettet skriver de ned til - 12 grader.
Jeg kender fignen fra ferier på Corsica. Ved siden af hotellet stod der et kæmpe figentræ i en have (brakmark) hvor ejeren fortalte at det var en Napolitana. Det bugnede med frugter og de var virkelig skønne.
Så er det bare om frugterne kan bestøves her i DK.

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2015 kl. 8.39

figner bestøves ikke i danmark men udvikler alligevel frugter - så man får ikke kerner mellem tænderne som med de importerede man køber til jul

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2015 kl. 8.44

Skal vist en tur i Lidl :)

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2015 kl. 9.20

du har jo røsnæsfignen

7 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. maj 2015 kl. 9.26

@ svend jeg tror ikke den er hårdfør - men jeg kan godt undvære en urteagtig stikling af røsnæsfignen

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2015 kl. 15.04

Det har jeg - men jeg har også en Ronde de Bordeaux i drivhuset, og nu har jeg også den lille fra Lidl :) + en Calamondin og en opstammet ribs, der lige hoppede op i min vogn...

Og min Røsnæsfigen har det rigtig godt - dog stadig i potte, da jeg ikke endnu har fundet dens voksested ude :)

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. maj 2015 kl. 18.27

Bestøvningen er et kapitel for sig:

waynesword.palomar.edu/arbimg10.htm

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2015 kl. 19.42

Det må man sige - en ret omfattende side :)

Men det er ikke meget info, man kan finde om den - har fundet en ungarsk side med et billede af en hvid variant, så vi må jo bare vente og se, hvad der sker med vores planter...

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. maj 2015 kl. 21.54

Mogens Madsen.
Jeg tvivler også på at Napolitaneren kan klare vores vinter, men det er et forsøg værd.
Kan du undvære en urteagtig stikling.
Vi er næsten naboer - ved rundkørslen på Røsnæsvej.

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. maj 2015 kl. 8.00

det kan jeg sagtens

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. maj 2015 kl. 8.03

@ mogens e. - ring 23447163

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. maj 2015 kl. 10.22

Figen napolitana bliver dyrket i temperatur zone 7 i USA som angiver temperaturer ned til minus 17 C om natten , det meste af DK ligger også i zone 7 undtagen indre af Jylland hvor det er zone 6 (minus 21 C) så det må komme an på en prøve hvor hårdfør napolitana virkelig er , så det første jeg gør er at tage 2-3 back up stiklinger når planten bliver stor nok .
Den bliver udbudt til salg på mange netplanteskoler og til en pris på 35 euro (ca 260 Kr) + forsendelse så det må siges at være en god handel vi har gjort.
Håber at vi som har købt napolitana figen , vil senere udveksle erfaringer gode som dårlige..............

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2015 kl. 11.19

Det lyder spændende, Svend - jeg er med på erfaringsudveksling senere! - og også på den med at tage stiklinger :)

Har du nogle links? Det er ikke lykkedes for mig at finde ret meget læsestof om den.

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. maj 2015 kl. 17.10

Jeg er også med på nyt om napolitaneren.
OK. Svend, men er de ikke noget større til den pris, over there.

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2015 kl. 14.43

Så har den første back up stikling slået rod , det gik let og hurtigt , selve moderplanten står i stor potte i drivhus , og er i god vækst.

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juni 2015 kl. 8.10

Min plante står på friland - der er ikke mere plads i drivhusene :) Men den har det fint!

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2015 kl. 9.10

Min napolitaner står også på friland og er ikke vokset en centimeter, men den har fået meget blæst i lang tid.
Nu kommer varmen, så vil den nok føle sig hjemme.

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2015 kl. 21.31

Hvordan går det med jeres planter?

Jeg har tre stiklinger med rod, og moderplanten har tre stammer, som jeg vil espaliere :)

Og den ser ud til at trives:

21 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. august 2015 kl. 22.18

Hvilken jord blanding bruger I til napolitaneren.
Mine blade er ikke større end en 5 krone.

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. august 2015 kl. 8.51

Jeg har sat min moderplante op ad en lun østvæg og den har det fint , den trives lige nu godt med al den august sol og varme , min back up plante står i drivhus , nu får vi at se hvordan de klarer vinteren .

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. august 2015 kl. 9.01

Mogens .. Den på friland er plantet i alm. havejord , back up i grusblandet plantejord.

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2015 kl. 19.48

Jeg kan ikke huske lige, hvad jeg har plantet den i, men formentlig en blanding af pottejord fra sidste år og lidt købejord af en slags :)

Jeg overvejer også en østvæg - der er sol fra tidlig morgen til midt på eftermiddagen, så mon ikke det er ok?

Eller en sydvæg - jeg har de to steder, og det ene sted skal Røsnæsfignen stå.

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2016 kl. 1.12

Her var den gamle tråd - jeg søgte på Lidl :)

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2016 kl. 19.17

Så er det ikke underligt at man ikke kan finde rundt i arkivet.
Der gemmer sig mange sjove ting under Lidl i søge rubrikken.

27 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Steensberg, 19. maj 2016 kl. 17.01

Er der nogen af jer napolitana ejere der har en lille plante I vil sælge? Og evt ville gide at sende den til Fyn? Hilsner Anne

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. maj 2016 kl. 14.36

Min Figen Ficus carica napolitana har overlevet vinteren(minus 15C) udækket på friland og i potte i drivhus , så den må absolut have en fremtid her i DK............

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juni 2016 kl. 15.21

Har plantet to fine rodskud i potter i dag :)

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2016 kl. 9.17

Ja den er meget let at stiklingeformere , det er altid rart med nogle back up planter , nu mangler vi kun at der kommer frugter (figen) på , det ville være rart med nogle tilbage meldninger i løbet af sommeren.............

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2016 kl. 9.24

Så lige i reklamen at Lidl sælger dem igen.

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. juni 2016 kl. 10.16

Den er ikke i bladet, der gælder fra nu og til på lørdag.
Har det været et gammel blad.

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2016 kl. 11.25

Som skrevet i den anden figen napolinei..... tråd så er det 2 uger siden lidl havde den på tilbud til 35 kr........

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2016 kl. 15.51

Min har nogle bittesmå frugtanlæg, men jeg ved ikke, om de når at blive til noget... Kan selvfølgelig sætte den ind i drivhuset for at sætte lidt fart i dem :)

Jeg tror, at den bliver overvintret i drivhuset fremover, så den kan komme lidt tidligere i gang.

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2016 kl. 21.24

Du har ret Svend - det var gammelt blad. Havde overset datoen.

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2016 kl. 18.15

Min har mikrofigner nu, så den kommer i drivhuset sammen med mine mange stklinger af min drivhusfigen til vinter :)

Jeg købte også en figen uden sortsnavn i Lidl tidligere i år, og den er lige ved at modne den første frugt nu.

Og Røsnæsfigen kommer også i drivhus til vinter - den har cm-store frugter, som jeg håber at kunne overvintre.

Figner på billedet er Ronde de Bordeaux - de er ekstra store i år :)

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. august 2016 kl. 10.27

Jeg har ingen figner på , planten bruger al sin energi på vokse , den er meget hurtigt voksene , og er utroligt let at stiklinge formere .
Da den er meget hårdfør satser jeg på at have den på friland , men med back up planter.

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. juli 2019 kl. 12.39

Har vi nogensinde fået slået fast om Ficus carica napolitana kan sætte frugt her i DK , min har aldrig i de 4 år jeg har haft den båret noget som helst , men den vokser helt vildt , jeg har søgt (googlet) alt om denne fig , men intet konkret , udover et sted hvor den blev omtalt som self fertile , selv bestøvende , Netto har solgt den her i sommer , men det er jo noget snyd hvis den er steril her nord på......................

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2019 kl. 13.09

Jeg har ikke nogle "napolitaner" kun de 3 almindelig, dvs en Chicago iblandt, som i øvrigt hellere ikke har givet noget frugt eller sat anlæg til det.

Men jeg kunne godt forestille mig at jo bedre de har det jo færre eller ingen frugter sætter de. Jeg havde problemer med en Brown tyrkey i mange år, som voksede og voksede og sm ikke satte anlæg til frugt. Min tanke var om den kunne være steril, men en gav mig dette råd at begrænse deres rod udvikling ved at hugge nogle af rødderne af dem tæt ved stammen. Dette satte gang i frugtsætningen, da der året efter kom 4 små frugter, der dog ikke nået at udvikle sig.

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. juni 2021 kl. 13.04

Er det noget nyt om denne her figen , lidl sælger den åbenbart stadig , men hvis den kommer fra det sydlige Europa så kan den jo nok ikke sætte frugt her i DK...

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. juni 2021 kl. 17.38

Svend.

Jeg har set Napolitaneren på Thymes planteskole (her i Køge) med frugt på og var lige ved at købe den, så frugt kommer der..

Nyt svar til emnet »Ficus carica napolitana«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ficus carica napolitana

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider