Forum

Forvirring ved beskæring af agurk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 29. maj 2015 kl. 22.07

Hejsa

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad der menes med at man skal fjerne sideskud på agurkeplanter, noget med over 2 blade, og sideskud på sideskud over kun 1 blad.

Det giver sikkert mening når man forstår det, men hvad betyder det egentlig? Nogen der har et billede af det eller kan forklare det mere uddybende?

MVH
Andreas

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. maj 2015 kl. 22.39

Prøv at søge her på siden - jeg kan huske, at jeg har set en artikel med billeder på et tidspunkt :)

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. maj 2015 kl. 10.10

Hej Andreas hvis din agurk plante har en vis højde, vil der forekomme små agurker i bladhjørnerne, disse fjernes når de er et par cm, samtidig kommer der et sideskud som du lader gro, når der er kommet to blade, kniber du den overskydende top af, på disse blivende blade vil der danne sig én agurk pr blad plus et nyt sideskud, der så beskæres over eet blad, det vil igen give 2x1 frugt, d.v.s. hvert sideskud kan give 4 agurker, men det kræver fuld gødningsværdi. Henry G.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2015 kl. 14.28

Hej Henry. Skal man også gøre sådan på friland, f.eks. med drueagurker?

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 30. maj 2015 kl. 15.02

Jeg har været ude for med en skoleagurk i drivhus, at den aldrig satte sideskud.
Heldigvis havde jeg ikke nippet de små stammeagurker af. Ellers var der ikke blevet agurker på den plante.
Jeg har hørt, at det ikke er helt usædvanligt på skoleagurker.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. maj 2015 kl. 15.41

Hej Claus drueagurk skal IKKE beskæres, uanset hvor den vokser.Henry G.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 30. maj 2015 kl. 18.46

Jeg plejer at gøre som Henry G. skriver, men fjerner dog ikke stammeagurkerne. Nogen vil påstå, at disse hæmmer planten i at udvikle agurker på sidegrenene, men det har vi aldrig oplevet. Hvis du gøder efter forskrifterne og sørger for, at planten aldrig mangler vand, så kan du efter min mening fint lade dem sidde. Det har vi gjort i mange år og har altid haft agurker i overflod.

Agurkerne bliver gule og falder af, hvis du glemmer at gøde eller glemmer at vande, så det er mindst lige så vigtigt, som at beskære. Beskæringen hjælper planten med at fokusere sin energi på at danne agurker og ikke bladmasse.

God fornøjelse

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 1. juni 2015 kl. 6.47

@Henry G.

Du må lige korrigere mig hvis jeg misforstår, har lige brug for at forklare det du skrev med mine egne ord.

1) Et bladhjørne har et blad, en agurk (fra hovedstammen) og et sideskud.
2) Stammeagurkerne knibes af når de er et par cm store
3) Lad det lilleskud gro
4) Så forstår jeg ikke længere - hvad er den overskydende top? Skal jeg fjerne det ene af de to blade som udgør sideskuddet? Så kommer der endnu et sideskud på dette sideskud, hvor jeg fjerner begge blade? Det er udtrykket "beskæres over eet blad" jeg heller ikke forstår...

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. juni 2015 kl. 10.04

Når der står beskæring over et blad, skærer du skudet af, så der kun er ét blad tilbage på skudet.
Du skal lade første sideskud gro, til der er to blade. Derefter klipper du skudet af (den overskydende top), så der ikke kommer flere blade på sideskudet.
Ved de to blade lader du nye sideskud bryde frem.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 1. juni 2015 kl. 12.39

Andreas, du er ikke alene - jeg synes også det er svært!

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/11806.html

En video-gennemgang der skærer emnet totalt ud i pap ville være rart ...

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne J., 1. juni 2015 kl. 14.38

Andreas, prøv at se her www.youtube.com/watch?v=TGkFJh5bKGg, kan det evt. bruges.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 1. juni 2015 kl. 15.04

Jeg syntes også det var lidt svært at forstå, men så kastede jeg mig ud i at beskære 7-8 agurkeplanter som var lidt forsømte. Og så var det faktisk ret ligetil. Så mit bedste råd er at kaste dig ud i det.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 1. juni 2015 kl. 16.32

Tak for link til video Hanne, men i videoen gør hun jo netop det modsatte.
der beholder hun kun Stammeagurkerne og kniber så alle sideskud af.

Som jeg forstår det nu, så skal jeg ved bladhjørnet lade selve bladet sidde selvfølgelig, fjerne agurken, lade sideskuddet gro til der er to blade sådan rimeligt udvoksede?, og så fjerner jeg ellers sideskuddet, der hvor de to nye blade er kommet = ikke helt inde ved stammen!

Så vil der komme to nye sideskud på hver af disse, så jeg nu står med i alt 4 bladstængler, hvorfra der kan vokse flere agurker?

Mvh
Andreas

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juni 2015 kl. 17.29

Man kan nu sagtens få en fin agurkehøst uden at gøre det "rigtigt" :)

Jeg klipper kun der, hvor den fylder for meget, og får stadig flere, end jeg kan spise...

Og spiser stammeagurkerne små - de er lækre sådan!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Jæger, 13. juni 2015 kl. 12.04

Hej Andreas

Jeg vil forsøge, at beskrive det..
Hvis du kigger på dette link til billede:
www.dr.dk/have/dyrkningsmetoder/pics/agurk02.jpg
A er Hovedstammen
Alle D'ere piller du af = ingen agurker på hovedstammen.
C (Sideskuddet) lader du gro indtil der 2 blade, når sideskudddet er groet lidt længere, (så du kan se, hvad er hvad) klipper du over, så den ikke gror længere, Altså sideskuddet skal stoppe efter blad 2.

Sådan gør du hele vejen op. (evt. gør som jeg, lidt det gro lidt, så man kan se, hvad er hvad).

På C'eren, altså sideskuddet danner der sig, ved hvert af de 2 blad, (Et sideskud, Agurk), ialt 2 blade, 2 agurker og 2 sideskud på C'eren.

Så kigger vi kun på C'eren, isoleret:
1) Hvis man vil gøre det let, fjerner man så dette sideskud, ergo Alle C'ere (sideskud) op ad stammen vil nu få 2 Agurker og 2 blade på sig.

2) Men lader vi sideskudene gro på sideskuddet
(Betragt det som at der gror et nyt hold (C'er) på sideskuddene).
Her vælger jeg så at lade sideskuddet gro til det kun får 1 blad og klipper så resten af) - Ved det ene blad, vil der så også komme en agurk.

Dvs. i overstående: Kigger man på stammen op ad, vil der for hver blad og sideskud enten danne sig 2 eller 4 agurker.

Vælger man stam-metoden, for du "kun" en agurk, hvor hvert blad (Der hvor du vælger at nappe sideskuddet af)

Havde selv i år, brug for at få det skåret ud i pap.. :-)
Første år med drivhus..

Håber du kan se ideen...

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Jæger, 13. juni 2015 kl. 12.51

Hej Andreas

Har taget et billedet af min nuværende skoleagurk og tekstede lidt til det...

Tegn og fortæl :-)

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 14. juni 2015 kl. 14.27

Tusind tak Thomas, det var en stor hjælp :-)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Jæger, 14. juni 2015 kl. 16.44

Velbekomme :-)
Googler du: prune cucumber, kan du finde andre interessante metoder, at gøre det på..

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 24. juni 2015 kl. 23.04

Endeligt!! efter læsning 10 gange, opslag, etc - spekulering etc.ER jeg med! ti-øren faldt, Det er forstået. Det er feset ind. Af en simpel tegning. tak

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Jæger, 25. juni 2015 kl. 15.33

:-) Velbekomme
Sad præcis i samme båd, som dig Helene..
- måtte ligeledes læse side op og side ned, før min 10 øre faldt -> og så er det i sidste ende ganske simpel..

Rart at høre at det tegningen hjælper.
Thomas

Nyt svar til emnet »Forvirring ved beskæring af agurk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forvirring ved beskæring af agurk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider