Forum

Podning af frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Asger Sonne, 31. maj 2015 kl. 15.30

Hejsa
Jeg er begyndt at pode nogle æbletræer og er begyndt at spekulere på hvor meget jeg kan pode?
Kan jeg pode æble pære og blomme på samme træ?
Jeg ved jeg kan pode flere slags æbler på samme træ, men hvor mange slags på samme træ?
Hvis jeg ikke bruger æble som grundstamme hvad er så godt at bruge?
Håber nogen kan hjælpe mig

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2015 kl. 16.38

Hej Asger
Du kan i et vist omfang pode på beslægtede arter. Abrikos og fersken podes f.eks. ofte på mirabelle.
Jeg har ikke det store forkromede overblik, men blomme og æble på samme træ tror jeg ikke på. Æble og pære kan man vist godt. Jeg tænker også kvæde ville gå an. I reglen bliver det sværere jo mindre beslægtede arterne.
Der er vist ikke nogen grænse for hvor mange sorter af samme art du kan pode, blot du har grene nok.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asger Sonne, 31. maj 2015 kl. 17.18

Hej Claus
Det er virkelig interessant
Nu nævner du abrikos og fersken på mirabelle, men kan abrikos og fersken klare sig i dansk klima?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2015 kl. 18.18

Det kan de godt. Du kan komme ud for at nattefrost ødelægger blomsterne og dermed høsten nogle år, men det gælder nu så meget frugt. Det største problem for fersknernes vedkommende er ferskenblæresygen, men der er angiveligt kommet mere resisrente sorter. Mine erfaringer med en af dem, Avalon Pride, er foreløbig lovende.
Her er mine ferskner fra 2012, men disse træer er siden blevet svært angrebet af ferskenblæresyge.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. maj 2015 kl. 18.42

Hej Ager og Claus
I skulle prøve at skrive podning i søgefeltet - og få lidt mere viden om hvad man kan og ikke kan. Det er vigtigt at man poder på en rod, der er ekstremt meget i familie med sorten, der ønskes podet og æbler på pære og omvendt er altså ikke langtidsholdbart, at man kan pode pære på røn og tjørn heller ikke, men så er der alligevel nogle ting, der kan passe sammen, selvom de ikke er helt ens.
Dette er gældende for nogle af pryd- og bærbuske af f.eks. aronia, bærmispel, der kan podes på røn, cotoneaster og disse vælges for vækstkraft og evne til ikke at lave for mange rodskud.
Generelt kan man sige at frugten skal ligne hinanden nogenlunde, for at man kan pode fra det ene til det andet. Men helt ærligt er livet ikke for kort til at lave eksperimenter andre har prøvet med ringe held, det er det i hvert fald for mig.
God held med podningerne, for det får aldrig ende, når du først er kommet godt i gang. Ellers kan du bare give dig til at pode bøg, der er godt 300 forskellige sorter at give sig i lag med og det kan være vanskeligt at finde bare at finde tilstrækkeligt forskellige podekviste.

Nyt svar til emnet »Podning af frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af frugttræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider