Skrevet af: Jette Jensen, 8. juni 2015 kl. 12.04
Jeg er i gang med en køkkenhave i halm ud fra Joel Karstens model. Opstart 30. maj 2015.
Nu skal jeg bruge gødning, som hedder 10-10-10,
Skrevet af: Jette Jensen, 8. juni 2015 kl. 12.10
Sorry, det er mit første indlæg og det gik lidt galt :-)
Jeg skal bruge ovennævnte gødning og den kan jeg ikke finde (vil ikke bestille fra Holland eller lign.)
Man skal de første dage anvende gødning med højt nitrogen, så jeg har brugt land og fritids npk med 19-3-10
Nu skal jeg så til slut bruge en gødning, som hedder 10 10 10, men jeg tænker, at det er vigtigst at finde en gødning med højt forfor-indhold, da det tilsyneladende er mindst af det i det anvendte.
(nu prøver jeg et nyt billede)
Tak for svar og hvis andre er i gang med halmhave, hører jeg gerne fra dem.
Skrevet af: Tilde P., 8. juni 2015 kl. 13.23
Hej Jette.
Hvor meget 19-3-10 har du brugt pr. m2 ?
Jeg tror, du godt kan glemme den 10-10-10 .
Fosforbruget er ca. 2,5-3 gr. pr m2 pr år.
Når vi mulder halm ned hvert år giver det et højere kalital. Så med mindre der er tale om meget kaliumkrævende afgrøder er det nok med 10% kalium.
Kvælstoffet bliver bundet i omsætningen af halmen og frigivet igen senere. Hvis der er brug for mere kvælstof inden der frigives noget fra halmen, vil jeg sige ren kvælstofgødning uden de andre stoffer. Og det er også det billigste.
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 14.16
Hvis du bruger fjerkrægødning, suppleret med kalium (f.eks. træaske), kan du få en gødning, hvor der er lige meget N, P og K.
Men hvad det skal gøre godt for, når der ikke er specifikation for gødningen de første 8 dage, forstår hverken Tilde P. eller jeg.
Skrevet af: Tilde P., 8. juni 2015 kl. 15.05
Hej Jette.
Hvis du har en rest af det 19-3-10, kan du sagtens bruge det videre frem i stedet for at smide det ud. Det er så kvælstofmængden der er afgørende. Helst ikke mere end 15-20 gr. ren N pr m2 pr år.
Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2015 kl. 15.42
Hej Jette
Er denne Joel Karsten amerikaner?
Det er normalt i amerikanske kilder man støder på 10-10-10 og det skyldes at de opgør NPK værdien på en anden måde.
Du kan omregne her:
group.dlg.dk/da/plantedyrkning/goedning/npk-omregningstabel/
Skal du ikke have det første lag gødning vandet bedre ned?
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 15.44
Forskriften siger 200 g 10-10-10 pr. halmballe.
Du skal så kun bruge 100 g 19-3-10 pr halmballe her i plantefasen.
Vent med at så/plante, til temperaturen er faldet til 30 grader - du har 50 grader på billedet.
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 15.50
Tak Tilde,
det giver mening. Det er så ikke 10-10-10, men 10-4-8.
Skrevet af: Tilde P., 8. juni 2015 kl. 15.53
Giv nu Claus æren.
Æres den, som æres bør :-)
Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2015 kl. 15.59
Det er også rigtigt, men man bliver let befippet over at blive overhalet indenom på et indlæg.
Skrevet af: Mette Lund, 8. juni 2015 kl. 18.10
Det ser rigtig interessant ud. Jeg håber, at du fortæller lidt om dine erfaringer senere i år.
Skrevet af: Jette Jensen, 8. juni 2015 kl. 20.38
Tænk, der findes så mange vidende og hjælpsomme mennesker :-)
Forfatteren er netop amerikaner, så rigtig interessant med den omregner.
Tak for jeres svar. Jeg kører ubekymret videre.
Der er d.d. stadig 50 gr i ballerne og der er noget skimmelsvamp (hvide tråde) indeni, men det betyder jo det omsætter. Jeg har for sjov skyld plantet en tomatplante for flere dage siden, det generer tilsyneladende ikke den at det er varmt.
Jeg har købt npk gødning hos land og fritid. 25 kg. for 239,-. Der er nok til flere år. Jeg har givet 7,- pr. balle.
Jeg overvejer at lave en facebook side med halmhaven og håber at møde andre, der forsøger sig.
Stik-ordene er: køkkenhave uden at luge og ligge på knæ, rekord-høst, ingen sygdomme, osv. så bare op på halmballen og vær med :-D
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. juni 2015 kl. 7.49
Men jo ikke et særlig økologisk/bæredygtigt system, der baserer sig på kunstgødning... så er glad for, at Lars bød ind med lidt om kyllingegødningen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2015 kl. 8.28
Enig, Freya - spændende med halmballerne, men lige her ville jeg også vælge anderledes :)
Skrevet af: Jette Jensen, 9. juni 2015 kl. 12.15
Jeg forstår godt jeres betragtninger. Jeg er selv meget økologisk indstillet. Køber det meste økologisk og har høns i haven, selvf. med øko-foder.
En skam I ikke har læst bogen, der er taget mange ting i betragtning. Det er jo en hel anden måde at dyrke på end, som man plejer, at smide/vande omsat hønsegødning på jorden.
Nitrogen skal bruges til at kickstarte nedbrydningen.
Hvis man skal gøre det øko, skal man bruge ca. 3 kg. Milorganite (nok noget amerikansk), blodme,l fjermel eller lign. organisk med mindst 5% organisk gødning pr. balle. Desuden skal man tilsætte fosfor og kalium. Man kan bruge træaske og tangmel ... og kan man overhovedet få alt dette i DK? Og det lyder til at løbe op i store summer. Jeg har 10 baller.
Desuden tager det længere tid og jeg var lidt lang tid om at skaffe ballerne.
Hvis man skal anvende husdyrgødning, skal det være fuldstændig nedbrudt og ligne jord. Ellers kan man overføre coli til sine afgrøder. Man kan selvfølgelig købe noget tørret gødning, men hvis det løber alt for meget op, rent prismæssigt, var det vist nemmere og mere sikkert bare at bestille løs hos Årstiderne :-)
Bliver forsøget en succes, vil jeg prøve at kompostere vores hønsegødning og lave nogen tester med det til næste år.. Forfatteren bruger både alm. og øko til opstart og oplyser at når sæsonen er i gang, kan han ikke se forskel på ballerne.
Søren Ryge, som jeg anser for at være praktisk indstillet og dyrke det muliges kunst, kommer her med betragtninger, som jeg har vurderet. Se link:
pol.dk/1899033
Når planter er i vækst, vil jeg gøde med flydende økogødning, som jeg har stående.
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2015 kl. 12.39
Man skal i hvert fald vælge en gødning som er opløselig og hygiejnisk. Kyllingemøg tænker jeg umiddelbart ville blive noget værre griseri i denne sammenhæng.
Kunstgødning er oplagt, men der findes vel også nogle dyre økologiske vandingsgødninger hvis det skal være.
Mht. til bæredygtigheden, så er der jo et stort energiforbrug. Dels en masse gødning dels ballen.
Regnskabet bliver nok noget forbedret hvis man udnytter den kompost som kommer ud af eksperimentet på en fornuftig måde.
Skrevet af: Tilde P., 9. juni 2015 kl. 12.53
Hvis man skal regne benhård økonomi, så er det fosfordelen, der er blevet den dyreste. Derefter kaliumdelen og sidst kvælstoffet.
Regn på især fosfordelen. Der er ingen grund til at give mere end nødvendigt. Overskydende fosfor bindes for en dels vedkommende som utilgængeligt for planter, og frigives kun langsomt igen.
Det er vigtigt, at der er tilgængeligt fosfor i den første tid lige efter spiringen. Senere finder planten nemmere sit fosforbehov med den større rodudvikling. Derfor skal tildeling ske tidligt.
Det her gælder uanset hvilke type gødning man foretrækker.
Skrevet af: Jette Jensen, 9. juni 2015 kl. 13.13
Tak for jeres indput.
Jeg forstår nok ikke til fulde jeres forklaringer, men jeg er ikke bekymret. Nu må vi se i praksis, hvordan det går.
Jeg har brugt for ca. 70 kr. npk-gødning. Hvad det betyder rent miljømæssigt kan jeg ikke overskue. Skulle man regne på den slags, skulle man jo næsten sidde i en jordhule og spise kartofler kogt over nedfaldstræ :-D
Ballerne bliver til kompost, men jeg ved ikke om jeg kan have bruge det i haven. Jeg vil ikke have halmstrå overalt i flere år :-D
Man må ikke reklamere på forum, men jeg har oprettet en gruppe på Facebook, som hedder Jettes halmhave 2015, hvis I vil se mere. Der vil jeg også lægge nogen af jeres guldkorn, hvis det er ok :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2015 kl. 14.13
Bare klø på Jette. Haveglæden først.
Mht. til kompostering, så tror jeg du skal lade dem eftermodne et år i en dynge inden du bruger det.
Har du ikke plads til sådan en kompostdynge på grunden kan du aflevere det som haveaffald på genbrugspladsen. Så komposterer de det.
Jeg vil nu gøre det selv, for det bliver noget rigtigt godt jord og jord på pose kan man hurtigt købe sig fattig i.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2015 kl. 0.39
Man kan også, det er nok mere økologisk(!), holde kaniner på byghalm. Det har jeg gjort, og da kaniner på "madras"- (altså at man ikke muger i vinterburene, men giver frisk halm og hø dagligt), får man noget godt havegødning. Det skal stå stikkes ned- ellers flyver halmen i hele haven. Kaniner spiser noget halm- ellers bider de det i stykker.
Uden kvælstof (N nitrogen)- er halm 5 år om, at blive nedbrudt. Snittet halm tager kortere tid, men nedbrydningen er kvælstofkrævende.
Mine kaniner gik ude i græsningsbure om sommeren. (fra ca maj til oktober). Vinterburene var 1 meter i højden, selvom det var ret små kaniner: De skal kunne sidde op!
Som bund i madrassen har jeg prøvet meget, spaghnum var bedst (men er miljøuvenligt), så er der kattegrus (uparfumeret!), men det er heller ikke rigtig godt for naturen. Spåner var dengang dyre, men det kan man i dag købe i baller (til heste)- ellers halmpiller/træpiller- vil jeg tro er det bedste.
Mvh
Tine- sååk- jeg vil have 'niner igen- en dag. De er rigtigt søde og sjove.
Skrevet af: Jette Jensen, 17. juni 2015 kl. 12.47
Tak Claus og Tine, det lyder godt med kaniner. Det må i hvert fald undersøges nærmere :-)
Skrevet af: Frederik Ro, 17. februar 2016 kl. 13.59
Slettet af administrator 17. februar 2016 kl. 16.33.
Skrevet af: Tilde P., 17. februar 2016 kl. 14.45
Slettet af administrator 17. februar 2016 kl. 16.33.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2016 kl. 16.09
Slettet af administrator 17. februar 2016 kl. 16.33.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fosfor til halmhave