Forum

Deling og omplantning af salvie

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 3. juli 2015 kl. 17.00

Jeg har to (købt som udplantningsplanter sidste år, hvor de ikke blomstrede). Den ene blomstrer fint i år (humlebierne nærmest slås om den), den anden kan muligvis finde på det, men den står åbenbart lidt forkert. Der er ½ meter mellem planterne, men den ene kan måske lige få lidt mere vind. Eller jorden er for dårlig lige dér.

Hvornår kan man dele og flytte?

De er her ikke så meget som krydderurter til brug i husholdningen, mere som duftplanter/biplanter. ;-)

De står mod øst, hvorder er sol meget af dagen, men den ene får måske lige et pift vind, som vinden blæser rundt om hushjørnet.

Mvh
Tine- jamen de her skal jeg da have flere af! ;-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 4. juli 2015 kl. 0.41

Hej Tine.

Jeg har aldrig prøvet at dele mine alm. salvie, men et billigt tip er at så dem fra frø - jeg købte for nogle år tilbage en pose fra T&M til ca 15 kr, såede dem om foråret, plantede ud sommer og allerede næste forår havde jeg 35-40 store pæne planter der blomstrede. Engang imellem skærer jeg dem kraftigt ned og der har jeg oplevet en enkelt der gik ud, men ellers står de rigtigt fint og passer sig selv og ser kønne ud.

MVH
KarinP

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. juli 2015 kl. 7.50

Hej Tine

En anden mulighed er at tage stiklinger. Jeg har kun en enkelt salvieplante, men den er meget stor og flot blomstrende. Jeg har selv lavet den ud fra en lille kvist på ca. 4 cm, som jeg fik af en anden haveejer.

Men hvis du ønsker at dele de to, du har, så skal de jo først være så store, at de kan deles, sådan at der er rod på begge planter. Og det er nok bedst at gøre det om efteråret.

Min salvieplante skal hen i staudebedet til efteråret.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 4. juli 2015 kl. 23.08

Aha- og tak for svar!

Jeg har ikke rigtig mulighed for at så og forspire inde, da mine vindueskarme myldrer med potteplanter- og den, der ikke gør- er for kattenes ind- og udlukning.

De er pænt store nu, og ser ud til at trives. Den ene (som blomstrer) er vokset ind i mine dagliljer. Den anden kunne jeg tænke mig at dele og flytte.

Det er bare: forår eller efterår? Eller nu?
Nu skrev jeg østvendt- men de får faktisk også lys fra syd til over middag, så skygger huset lidt.

mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 9. juli 2015 kl. 15.07

I stedet for deling kan du lave en aflægger eller flere: Bøj en gren eller flere ned til jorden, hold dem nogen centimeter nede i jorden med en sten eller noget hårnåleformet og glem arrangementet en måneds tid (skudspidserne skal være over jorden). Så vil de sandsynligvis have dannet rødder og kan frigøres fra moderplanten.
Selv har jeg brugt at tage stiklinger med 100 % udbytte på sluttet luft, og det er min fordom, at det kan du gøre på enhver årstid. Krydderurter købt i potte kan have fået rødderne klemt af en for lille potte. Hvis tilstanden har varet længe, er de næsten umulige at få i vækst. Jeg har selv købt en rosmarin og en timian med den skavank, og jeg var nødt til at formere et skud op som stiklinger for at få noget udbytte.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. juli 2015 kl. 15.40

Okay!

Det må jeg så prøve, jeg har ellers forsøgt at vride rødderne fra hinanden før plantning, men pga minirenseanlægget, har vi haft tunge maskiner i haven så jorden kan måske være mere mast dér.
(Min flisegang er ihvertfald meget bulet! :-) )

Men- det må prøves! Jeg har nogen gamle teltpløkke liggende, de må kunne bruges til nedkrogning.

Tak for svaret!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Deling og omplantning af salvie«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Deling og omplantning af salvie

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider