Forum

Røsnæs fignen – vanding?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 5. juli 2015 kl. 11.49

Jeg har netop anskaffet et eksemplar af den såkaldte Røsnæs-figen og den står fint i en stor krukke på en sydvendt terasse med masser af sol og læ. Vores 80'er hus er af typen med ret bredt udhæng som betyder, at regnen ikke kommer helt ind hvor krukken står. Spørgsmålet er jo så: hvor meget og hvor ofte skal sådan en figen vandes? Og hvad med gødning? Jeg har plantet den i en jordblanding af 50% spagnum og 50% almindelig havejord.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2015 kl. 12.56

Som gennemsnit for vækstsæsonen regner jeg med 3 mm regn om dagen. Det svarer til 3l vand om dagen pr. m2
Men planter, der står i krukke har en større top, end rod, så brug toppens areal som første pejlemærke.
Andet pejlemærke er bladenes spændstighed. De må gerne blive slappe i den værste sommervarme, men de skal blive spændstige igen inden solen står op.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juli 2015 kl. 14.40

Du kan læse lidt om figen i krukker her. De skal ikke vandes og gødes så meget som mange andre planter: www.homeandgarden.dk/dyrk-dine-egen-figner/

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. juli 2015 kl. 17.08

kan jeg bruge de samme tips og ideer til mine to nye flotte figentræer? Det er da skam altsaa en ny og spændende verden hvor træeer saaledes da ej kender grænser, nej de kan faas overalt paa jordekloden - den planet vi med stolthed kalder jorden - eller Tellus, som de kloge mennesker siger vidste I det

Mvh Eivin (^_^)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. juli 2015 kl. 17.30

Og ud over som Lars skriver om vanding, så tænk også på, at krukker der står i solen, og især sorte eller mørke krukker bliver så varme, at de udtørres ekstra hurtigt. Så mere eller oftere vand hvis de står og bager i solen, eller bedre så må krukken gerne skygges af lidt andet foran.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. juli 2015 kl. 8.22

hvorfor planter du den ikke frit ud det vil den trives bedst ved - "røsnæsfignens far "

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 23. august 2015 kl. 12.57

Jeg har faktisk planer om at plante den ud til foråret - den er vokset ganske betragteligt på de relativt få uger vi har haft den og sågar sat en enkelt ny figen :-)
Udplantningen planlægges til foråret '16 fordi det kræver lidt 'anlægsarbejde': der skal pilles en del belægning op på terassen for at skaffe en ordentlig plads hvor der også kan komme vand ned og jeg har en begrundet mistanke om at jorden under terassen er noget værre ragelse med rester fra husbyggeriet etc. så jeg må nok grave et ordentligt hul og så fylde det med 1/2 spagnum og halvt ordentlig havejord.
Et enkelt spørgsmål: skal krukke og grene/blade vinterbeskyttes eller er den så hårdfør at den kan klare skærene.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. august 2015 kl. 13.13

hvis du ikke kan stille den frostfrit - koldt - så skal du grave krukken ned så den ikke får indfrysning fra siderne

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. august 2015 kl. 21.22

Mogens - vil det ikke være en fordel, hvis den bliver plantet i en jord, der ikke er for god?

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. august 2015 kl. 22.13

Hej Claus Pejtersen

Lige en kommentar til din plan om jordblanding i plantehullet til fritvoksende figen:
Sphagnum er en meget langsomt fornyelig ressource - det tager mange hundrede år for en højmose at blive så fyldig, at det er (økonomisk) interessant at grave den op og sælge sphagnummet som dyrkningsmedie - så alene derfor bør sphagnum fravælges.
Hertil kommer, at figen er ikke en surbundsplante - den trives bedst i kalkrig, næringsfattig og veldrænet jord.

Det er betydelig hurtigere (= én vækstsæson + én gennemført kompostering) at fremstille løvkompost - og det giver en længerevarende god struktur i jordblandinger end sphagnum gør plus at pH ligger nærmere på neutral.
Hvis du blandet en del havejord med en del grus og en del løvkompost har du et velegnet vækstmedium til at plante figenbusken i på friland.

Jeg ønsker god fornøjelse med udplantningen ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. august 2015 kl. 7.46

alm. havejord med lidt grus er fint - mvh - røsnæsfignens "far"

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. august 2015 kl. 16.39

Du er godt nok far til mange figenplanter efterhånden, Mogens :) Var lige forbi Stejlhøj i dag og så, hvad de havde stående...

Og de solgte fire bare på det kvarter, jeg var der!

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2015 kl. 22.14

Jeg havde ikke drømt om, at det ville blive en så stor succes. Folk ringer fra alle mulige hjørner af Danmark - Als, Nordjylland, Helsingør og mange andre steder - for at sikre sig et frostsikkert figentræ.

Det siger Bjarne Andersen fra Gardenshop på Stejlhøj i Kalundborg, hvor man lancerede Ficus Carica Røsnæs den 7. maj i år - og siden er der røget præcis 450 stk. over disken.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. august 2015 kl. 7.16

ja de fattige har mange børn

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Katrine Sigtenbjerggaard, 22. august 2017 kl. 16.58

Jeg har købt et figentræ, Røsnæs og havde tænkt den skulle stå i et hjørne ved syd og vestmur. Nu er jeg dog blevet i tvivl om, hvorvidt træet bliver for stort og hvorvidt især rodnettet bliver så stort at det kan skade husets sokkel og kældervægge -på et 100 år gammelt hus. Nogle der kan hjælpe med info om det?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 23. august 2017 kl. 17.26

Claus, spagnum og havejord er måske ikke optimalt for en figen, med mindre man ønsker en masse bladvækst.
Det anbefales at man begrænser sin figen ved at fylde en del sten i bunden af plantehullet, og også gerne begrænse plantehullets sider med f.eks. eternitplader eller lign. Og så slet ikke gødning.
----------------------oooOooo----------------------
Og til Anne Katrine, nu er sådan et hjørne jo et vidt begreb. Du skal selvfølgelig ikke plante din figen helt inde i hjørne ved husmurene, men gerne1½ meter ude hvis du vil at din figen skal ha' lov at brede sig lidt. Men i øvrigt kan man selv til en vis grad styre væksten ved beskæring. Får den lov til selv at bestemme, får du sikkert en stor buskagtig figen. Men du kan også beskære og stamme den lidt op så du får et træ.
Sæt noget begrænsning ned i plantehullet ind mod huset, så tvinger du rodudviklingen den anden vej. Men det er nu mit indtryk, at den ikke er en trussel mod fundamentet.

Nyt svar til emnet »Røsnæs fignen – vanding?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Røsnæs fignen – vanding?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider