Forum

Kaffegrums til tomaterne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens B. Bertelsen, 18. juli 2015 kl. 13.18

Jeg faldt tilfældigt over et råd på en udenlandsk webside, om at komme kaffegrums i jorden ved tomatplanterne og er overrasket over virkningen!
Mine tomatplanter er opvokset i vinduerne i garagen, da jeg først skulle have et drivhus stillet an og da de var blevet en meter høje begyndte bladene at blive misfarvede.
Så da jeg flyttede dem ud i drivhuset lagde jeg et lag kaffegrums ovenpå jorden og vandede dem godt og nu her nogle uger efter er der kun én plante tilbage med misfarvninger og det er, sjovt nok, én som IKKE har fået kaffegrums!
Er der andre end mig som har erfaring med kaffegrums og hvad er der mon i grumsen som planterne tilsyneladende godt kan lide?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juli 2015 kl. 13.36

Kaffegrums indeholder ca 7% kvælstof som langsomt bliver optaget af planterne , så det virker en lille smule som jordforbedring og gødning , men det gør også jorden sur .
Jeg bruger det selv til mine skovvoksende kaktus som topdressing . Det skulle fremme blomstringen.
Det med dine tomatplanter tror jeg er en tilfældighed.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juli 2015 kl. 14.29

Kaffegrums plejer at blive brugt på jorden ved gulerødder mod angreb af gulerodsfluen.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juli 2015 kl. 17.13

Jeg har løbende, fra en gang i vinter og til nu, fodret roser og bærbuske med kaffegrums og de trives bedre end de nogensinde har gjort før. På et eller andet website har jeg læst at det er en ypperlig gødning og det tror jeg på.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 5. marts 2016 kl. 8.05

Har I brugt kaffegrumsen direkte fra kaffemaskinen eller har I komposteret den først?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. marts 2016 kl. 8.32

Bruger kaffegrums direkte fra stempelkanden.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 5. marts 2016 kl. 10.54

Tak Vibeke :)

Nyt svar til emnet »Kaffegrums til tomaterne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kaffegrums til tomaterne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider