Forum

østershatte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 26. juli 2015 kl. 15.20

Jeg har for nylig set én af tv-udsendelserne på DR1 om byhaver, og dér viste de, hvordan man kunne dyrke østershatte i kaffegrums.
Er der nogen som har prøvet det? - eller ved noget om det?
Skal det mon være helt frisk kaffegrums, eller kan man samle gennem flere uger, for at få nok?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2015 kl. 16.10

Uden at have prøvet det, vil jeg mene, at du kan samle kaffegrums gennem en periode. Det tager alligevel lang tid fra podning til høst.
Normalt er det bøgestammer, man dyrker østershat på.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 27. juli 2015 kl. 14.22

Jeg har prøvet uden succes - myceliet ville ikke rigtig tage fart i rent kaffegrums. Jeg tror chancen for succes stiger ved tilsætning af hjælpestoffer til grumset (klid/halm/træspåner) samt justering af ph ved tilsætning af kalk.

Hvis du samler kaffegrums over længere tid, skal det pasteuriseres på en eller anden måde før du poder det, ellers er der mange andre (skimmel)-svampe der tager over før dit østershatte-mycelie får en chance. Frisk kaffegrums har jo fint pasteuriseret efter brygningen, så det er at foretrække.

Mvh Sofus

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 27. juli 2015 kl. 21.03

Midtvejs på siden er der nogle erfaringer om dyrkning af østershatte i kaffegrums candselv.blogspot.dk/search/label/Svampedyrkning

Nyt svar til emnet »østershatte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > østershatte

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider