Forum

Gødning til 3½ mdr gammelt Mammuttræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hestbech, 26. juli 2015 kl. 19.15

Hej med-nørder

Mine mammuttræer er nu 3½ måned gamle og jeg vil i gang med at give dem noget gødning. Men jeg aner ikke hvad de skal have. Det ville være rarest hvis man kunne finde en gødning i DK, så forsendelse ikke bliver alt for dyr (gerne fysisk butik).
Jeg har fundet de her:

www.amazon.com/Sequoioideae-Sequoiadendron-Metasequoia-Fertilizer-Fertiliser/dp/B00HZFGV5Q

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&products_id=1849

www.tropica-scandi.dk/produkter/28-goedning/219-goedning---naaletraeer/

www.giant-sequoia.com/sites/giantsequoia2/cart/plant-food

- men det er MEGET forskelligt hvad der står af NPK forhold - og for at det ikke skal være alt for nemt er det tilsyneladende ikke samme måde man skriver/beregner NPK forhold på i Skandinavien, og resten af verden.

group.dlg.dk/da/plantedyrkning/goedning/npk-omregningstabel/

Er der nogen der har styr på gødning, eller har nogle tips til hvad man skal/ikke skal gøre. Ville nødigt brænde rødderne på de små.

Det ville være fint hvis der findes en standard "planteskole gødning" der kunne bruges.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2015 kl. 20.05

Uden at vide noget specielt om mammuttræer, så vil jeg sige at så lille og langsomtvoksende en plante har et meget begrænset gødningsbehov. Jeg tror ikke jeg ville gøde dem som sådan endnu. Bare plante i noget jord som har noget næring og i øvrigt passer til planten mht. pH og struktur.
Hvad er det du har dem i nu?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. juli 2015 kl. 20.08

Hvis træerne er i DK, og lige meget om de er ude eller inde, er det for sent at give gødning nu. Lyset svinder dag for dag, og de kan ikke udnytte gødningen så sent på året.
Tildel gødning næste år i april måned. Så har du også tid til at finde ud af hvilken gødning i DK. der er den bedste. Der er mange muligheder.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hestbech, 26. juli 2015 kl. 21.11

De står indenfor i potter. Jorden er 2 dele priklejord, 1 del perlite, og 1 del vermiculite.
De er netop ikke langsomtvoksende. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det et af de hurtigst voksende "nåletræer"

Jeg overvejer at lave et lille væksthus med vækst LED så de gror mere over vinteren.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 26. juli 2015 kl. 21.39

Hej Carsten jeg håber da ikke at du vil stresse dine træer, for at få dem til at gro om vinteren i deres hvileperiode. Jordblandingen til disse træer fås bedst fra en skovbund (uden egeblade), disse blade skal findeles brug evnt. en rotorklipper, bland derefter 3 dele blade + 1 del fint gerne havsand, men brug ikke for store potter mens planterne er små. Mine træer er ca. 25 cm. høje og står i 11 cm potter derved får de et bedre rodnet. Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hestbech, 26. juli 2015 kl. 21.45

Jeg er stadig en novice :-) - hvad sker der ved at bruge gro lys om vinteren?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2015 kl. 22.09

Selvom de er hurtigt voksende nåletræer, så er de langsomt voksende i sammenligning med mange af de enårige planter der dyrkes. Tænk f.eks. på en solsikke der vokser fra frø til over 2 meter på en sæson.
Altså skal du ikke gøde som man ville gøde en tomat f.eks. Det skal passe til mammuttræets naturlige vækstpotentiale. Ellers hober gødningen sig bare op og ender med at gøre skade på rødderne.

Jeg kan ikke se noget specielt ved specialgødningerne. Normalt er det ikke nødvendigt at bruge en speciel gødning med mindre planten har nogle helt særlige behov (typisk surbund) eller man driver noget erhversmæssigt som skal være optimeret til sidste 25 øre.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hestbech, 26. juli 2015 kl. 22.18

Mange tak -det giver meget god mening. Jeg vil prøve at finde noget ganske normal nåletræs gødning -eller evt vente til foråret og gøre som Henry G foreslår.

Det eneste forbehold jeg har ved at bruge hjemmelavet organisk gødning er risikoen for sygdom da planten er så ung.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Hestbech, 26. juli 2015 kl. 22.20

Henry G - jeg fandt noget om træers hvileperiode her:

forums.gardenweb.com/discussions/1889872/do-conifers-require-a-dormancy-period

www.helpfulgardener.com/bonsai/03/dormancy.html

Tak for at gøre opmærksom på det :-)

Nyt svar til emnet »Gødning til 3½ mdr gammelt Mammuttræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning til 3½ mdr gammelt Mammuttræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider