Forum

Overvintre to-årige blomster hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2015 kl. 9.19

Hej
Jeg har sået Gyldenlak og Digitalis i nogle altankasser. Der er kommet alt for mange planter op, så jeg har løbende tyndet ud i dem. Nu ved jeg ikke, om jeg skal potte de ca. 5 cm store planter om eller lade dem overvintre i altankasserne.
Jeg har intet drivhus, men går ud fra, at de er beregnet til »friluftsliv«.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Møller, 19. august 2015 kl. 11.49

Digitalis kan du sagtens plante ud. De selvsår jo i haven, hvis de får lov, og tåler vinteren.
Jeg plantede Gyldenlak sidste år i krukker, og de overvintrede på stedet. Formentlig pga den milde vinter
Helle

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2015 kl. 18.42

Tak for svaret. Problemet med at plante dem ud nu, vil være at de vil "drukne" i andet grønt hvis jeg planter dem ud nu. Jeg kan først styre dem, når de er tilstrækkeligt store - og det er i den mellemliggende tid - gerne vinteren over, jeg ikke rigtig ved, hvor jeg skal anbringe dem. Hvad med at plante i spande, hvor de får et godt rodnet og næste år plante klumpen ud?
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Møller, 19. august 2015 kl. 19.30

Det ved jeg ikke lige. Men jeg tænker godt, du kan overvintre i spande eller potter. Må jeg spørge, hvordan drukne skal forstås.
Hvor små er de?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 20. august 2015 kl. 10.05

Hej Helle
P.t. Er planterne 5 cm høje og jeg vil gerne have dem i midteni et blandet bed med rhododendron (lave, fordi jeg holder dem nede med beskæring),og bagest 2 m høje Annabell og høstfloks. P.t. Kan jeg slet ikke komme ind til stedet, hvor jeg gerne vil have dem. Derfor ønsker jeg et midlertidigt voksested, så jeg kan plante på blivende sted, når de er så store, som de planter man køber.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. august 2015 kl. 11.47

Bare de til vinter ikke bundfryser i altankasserne, kan du godt lade dem stå. Jeg vil tro, hvis du løfter dem en smule fra jordhøjde med et par træklodser, et sted der er læ, og dækker dem lidt til med granris, at de nok skal klare sig.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. august 2015 kl. 22.20

Nu har du tyndet ud i dem, og så kan resten stå i altankasserne 3-4 uger endnu og vil da nok stå ret tæt sammen. Men så kan du tage dem op i duske med 5-6 i hver dusk og plante dem sådan et eller andet sted, de vil så beskytte hinanden. Til foråret planter du dem så ud på blivende sted. - Der ville heller ikke ske noget ved, at du plantede dem ud enkeltvis sidst i september, gerne med jorddække omkring.

Nyt svar til emnet »Overvintre to-årige blomster hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintre to-årige blomster hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider