Forum

Gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Damgren, 21. august 2015 kl. 15.39

Hej derude.
Jeg skal til at lave et forsøg om forskellige økologiske gødninger, bla. brændnældevand og SM6 (algeekstrakt).
Er der nogle der ved om der er gjort undersøgelser på brændnældevand om hvad næringsindholdet er og forholdet mellem disse?
Samme spørgsmål til SM6, som jeg umiddelbart heller ikke kan finde noget om på nettet.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2015 kl. 16.37

Der var en rapport som nogle gartner elever havde udarbejdet i forbindelse med at de skulle finde frem til en flydende gødning som kunne bruges til at gøde brøndkarse og her blev også brugt græs kløver og effective mikroorgasmer . Det viste sig at kløveren var den bedste sammen med de effective mikroorganismer.
brændenælder indeholder ikke ret meget kvælstof men et stof der hedder aucin som er et hormon stof og det er det som giver vækst hos planter .. Hvis man kun gøder med nældevand vil man komme til at mangle kvælstof med tiden .

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2015 kl. 16.41

ps

De har desværre fjernet rapporten fra nettet
Det var ellers god læsning

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 19.40

Her er nogle som analyseret brændenældevand:

www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01448765.1985.9754444#.VddiCrLtmko

Der er et par artikler mere om emnet af samme forfattere.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.40

Hvorfor er det flydende gødning, du er interesseret i?
Til mange formål er fast gødning bedre egnet, og har måske et bredere anvendelsesområde.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2015 kl. 21.55

Sidste år lavede jeg et forsøg med:
Brændenælde gødning.
Køkken kompostudtræk.
Alm. vand.

Brændenælde gødningen viste ingen visuel virkning på kålenes ("forsøgsplanterne") vækst. Det gjorde derimod køkkenkompost udtrækket i forhold til alm. vandværksvand og brændenælde gødningen.

Iår har jeg så eksperimenteret med udtrækket fra køkkenkomposten og det har vist sig at være meget kraftig flydende gødning.
Hvorfor ved jeg ikke. Men kommer jeg mere end 10- 20% køkkenkompost udtræk i vandet standser væksten i kålene jeg har forsøgt med.

Men mellem 5- 10% profitere planterne voldsomt af udtrækket.

Udtrækket er fra grønt køkkenaffald samt kaffegrums.
Det hældes i en regnvandstønde (på en platform) med en dunk under hanen til opsamling af væsken som afgives.

(Det filtreres i øvrigt nu og anvendes som flydende gødning i drypvandingsanlæg til drivhuset).

Endnu har jeg ikke lavet forsøg med flydende gødning i den egentlige køkkenhave.
Til køkkenhaven anvender jeg lupin- og hønsegødning (økologisk). Jeg har en formodning om, at udtrækket fra køkkenkomposten regnes for hurtig ud af (ned i/) jorden.

Men da det ser ud som om, at vi kan opnå mindst 5- 8l flydende køkkenkompost udtræk om året (!) må jeg lave forsøg med anvendelse af den flydende gødning i køkkenhaven næste år.
Med mindre det på en eller anden måde er muligt at tørre det til en fast form.
Men lugtgenerne vil sikkert blive for store.
Udtrækket lugter (stinker) når det er koncentreret.

Brændenældevand giver jeg ikke meget for.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. august 2015 kl. 22.03

PS.
Økologisk lupin- og hønsegødning kan købes granuleret i poser af 5- 10 kg. og er meget effektivt. I Sverige kan der også (og selv på tankstationer i Østsverige!) - købes granuleret ko gødning.
Problemet med denne gødning kan dog være den samme som med f.eks. hestegødning fra rideskoler. Der kan være rester af bl.a. besætningernes medicinering.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Damgren, 22. august 2015 kl. 9.27

Jeg så godt dit tidligere indlæg om dette faktisk, men nå jeg klikkede på linket, var det netop taget væk. Derfor ville jeg høre igen om nogen vidste noget. :)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Damgren, 22. august 2015 kl. 9.35

Tak for de mange gode indlæg!

Jeg skal også gøre forsøg med fast gødning, så det er ikke bare flydende, men kun det jeg havde spørgsmål til.

Jeg arbejder i en have i Sverige, hvor vi hele sommeren har brugt brændnældevand (mm.) som gødning, så det bliver spændende at se på mine forsøg om det ingen effekt har! :) Så skal jeg bestemt giv det videre til min mester.

Jeg kan desværre ikke nå, til dette forsøg, at gå igang med kompostudtræk eller lupin- og hønsegødning, men det skal helt sikkert prøves af næste år!

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. august 2015 kl. 11.48

Jeg glemte at nævne at brøndkarsen blev dyrket i drivhus og var afhænging af en hvis mængde gødning hele tiden

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2022 kl. 21.53

Jeg tager lige fat i denne tråd igen, da jeg tidligere havde efterlyst en rapport, der omhandler udtræk af brændenælder. Mange har de en opfattelse at der er masser af kvælstof i brændenælde udtræk, men dette forsøg viser noget andet . Så inden man går i gang med at høste brændenælder bør man lige nærstudere rapporten. Hvis man vil satse på at bruge brændenælde udtræk alene...

Man kan sagtens bruge brændenælde udtræk, men bedst som et supplement til andet gødning og med et stort indhold af kvælstof.
Brændenælde udtræk er rig på mineraler og især rigtig god i til komposten.

docplayer-dk.cdn.ampproject.org/v/s/docplayer.dk/amp/5024391-Krydderurter-udvikling-af-en-stabil-oekologisk-goedning-i-flydende-og-fastform.html?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#amp_tf=Fra%20%251%24s&aoh=16540246824933&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fdocplayer.dk%2F5024391-Krydderurter-udvikling-af-en-stabil-oekologisk-goedning-i-flydende-og-fastform.html

Man skal bladre lidt længere ned for at komme til konklusionen af forsøget .

Nyt svar til emnet »Gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider