Skrevet af: Jane H., 22. august 2015 kl. 21.41
Jeg har (tror jeg) en meget stor og flot tårefyr i haven. Med store "banan-kogler".
Den smed en kogle før ferien og nu har jeg netop set at den har smidt to mere. Mon jeg kan så frøene og få nye træer? Hvordan gør jeg?
Det må kunne lade sig gøre, for jeg fandt en forrige år, som havde selvsået et andet sted i haven.
Jeg har læst (vedr. andre kogler) at man skal lægge frøene i vand og de som flyder er ok. Men de kogler jeg har er stadig grønne og faste. Er de modne? Kan de modne færdige og hvordan skal de så opbevares?
Er der nogen der har erfaringer med det?

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. august 2015 kl. 7.24
et billede af koglerne i de forskellige stadier vil være fint

Skrevet af: Jane H., 23. august 2015 kl. 8.20
Bananerne (vender formentlig også forkert, sorry)

Skrevet af: Jane H., 23. august 2015 kl. 8.26
Nedfalden frugt :-)

Skrevet af: Jane H., 23. august 2015 kl. 8.31
Hov den var ret uskarp, denne er vist bedre (kan ikke lige finde ud af at slette den forrige)

Skrevet af: Jane H., 23. august 2015 kl. 8.48
Og så et af baby-træet, formentlig på 2. vækstsæson. Jeg passede den i en potte sidste år og plantede ud i efteråret. Der er ikke umiddelbart andre fyrretræer i nærheden som kunne være ophav.

Skrevet af: Henry G., 23. august 2015 kl. 16.49
Hej Jane når koglerne begynder at åbne sig, er det tid til at samle dem og lægge dem luftigt og tørt evnt. i en kasse med tæt bund, læg et stykke finmasket trådnet henover (mod fuglerov) og lad dem stå til frøene er faldet ud, derefter kan du så dem i alm havejord udendørs, en god idé vil være, at lave en ramme (kasse uden bund) så i den og dæk med trådnet. Hilsen Henry G.

Skrevet af: Jane H., 24. august 2015 kl. 21.54
Tak, det vil jeg prøve!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frøformering af tårefyr?