Forum

Hvilken plante hvor?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2015 kl. 18.20

Jeg ved ikke lige, hvor dette skal placeres.

Men efter, der er ryddet for brombær, skal der noget andet i stedet for. Pt er græs ikken option, jeg vader stadig rundt på arealet, og der skal fældes og beskære meget.

Jeg skal bla nedskære en stor gammel syren, der har lavet en del småplanter, disse er dog pt klippet ned. Men jeg tænker syrenhæk, men der går nok mindst to år før, det er realistisk at plante noget.

De første år vil gå med at fjerne selvsåede småtræer/grave brombær op- og køre med plæneslåeren.

Pt er arealet meget skygget, vender mod øst, og der kommer iskold østenvind i foråret. Desuden har naboen nethegn i skel, og et evt læhegn, skal kunne klippes på min side.

Pt tænker jeg i bærbuske, men også buddeleia, der er i forvejen- udover syrenen, et stykke med krægeblommer -og gule æbler. Det er ikke så praktisk, men der var mark før, naboen har tilkøbt jord, og det er nu grænsen til hans have.

Hvis og når, jeg rydder mod N-NV- vil der komme havvind derfra.
Og fra V- hvis der ryddes der, der ryddes nok ikke helt, mere ryddes op.

Så det klippede lærkehegn- er opgivet. Så har jeg tænkt på storfrugtet hassel, snedrivebusk. Men der skal gerne være noget for mig, insekter, fugle og dyr. Det kan jo være i stedet for græs!

Min have er trapezformet, huset er S/N-vendt med kortsiden ud til vejen, og Langsider mod Ø-NØ og S-SV, bagsiden er omtrent N.
Jorden er god muld, sine steder noget leret. (Den slags, der bliver til beton! i tørvejr).

Så kom frisk- med bud.
Køkkenhave orker jeg ikke pt, pga snegle, men gerne krydderurter/duftende planter. Eller sommerblomster! Jeg elsker morgenfruer og tropæulum!

Mvh
Tine

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. september 2015 kl. 8.26

ikke snedrivebusk (spiræa arguta ) men spiræa van houtti - ribes - forsythia - hassel - synes jeg du kan du bruge - jeg har en del forsythia du må hente

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. september 2015 kl. 9.23

Hvad med mirabeller? Synes de har deres bedste placering i netop sådan et blandet buskads.
Hyld, tjørn?
Paradisæbler?

Vi har selv fået fældet nogle birketræer. Etablerer nu sølvpil, oktoberkirsebær og roser. Det er dog er parcelhushave, så det er lidt anderledes. Men ud mod åben mark.
Hvad med en klatrerose som fx Lykkefund?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 14. september 2015 kl. 10.45

Jeg kan stærkt anbefale aroniabuske, de er vindstærke og smukke. Fuglene er også glade for bærrene, hvis du ikke selv vil bruge nogen af de supersunde aroniabær i f.eks smoothies og kager.
Jeg har plantet 25 stk i et læbælte mod vest og åben mark, de er blevet ca 2 m høje på 9 år. Også blærespirea er både robuste og kønne, i blomst og med frøstande.
I mit ca 60 m lange 2-rækkede læbælte er der også enkelte rødel, som jeg holder lidt nede i højden (max 5 m).
Allerede efter 3 år kunne jeg begynde at plante i bede med sartere vækster indenfor læbæltet, og nu holdes det hele lidt i ave.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2015 kl. 23.53

Tak for svarene!
Hyld, mirabeller (og alle mirabellers ottestemmebedstefader + det hegn, jeg selv har ladet vokse op, der skærmer et hjørne) haves allerede. En del selvsåede hvidtjørn, skal flyttes. Men det, kan jo ikke vides. Forsythia ligeledes. men Ribes- jo, det er et godt forslag.

Hassel har jeg nogle store gamle af, mod vest! Af alle ting. De har givet ca. 4 nødder i alt på 20 år. Jeg holder ellers meget af nødder, men så skal de bære! og valnød, men det er det her klima vist ikke til.

Jeg har hyld, vildroser, og pt enten 2 små røn- eller roser (selvsåede) på vej op. Og en zingillion aske/selvsået blomme/mirabel som jeg pt trækker op.

(Og sært nok under krattet: 5-6 efeu af alle ting!? Men min nabo har efeu, det er bare sært, de kan leve under flere meter brombær- og i skygge, men de er vist oprindeligt skovplanter, så...

Aronia må jeg se på. (Y)

Pt er jeg lidt smadret, pga af vejrudsigten og min egen stædighed ryddede jeg lidt flere kvm end, jeg har godt af. (avavav). Og så kune jeg endda have gjort noget i dag. (Morale vejrudsigten gælder ikke Nordfyn ikke i detaljer).

Mvh
Tine
Der den anden dag grillede, og efterfølgende lavede et lille bål:
Grav 2 stadestks bredde og 1 på langs, så det passer med en bagerist. Fjern græstørven, grav 1- 1½ spdestik ned. Læg jord og græstørv til side. Fyld bunden af hullet med grillbriketter, tænd op- vent. Når du har spist færdig- er grillbriketterne varme nok. Kom derefter lidt tørre småpinde og større på, så du har et rart bål. :-D
Når koldt, kom jorden tilbage- og læg græstørven på. Bålasken er er næringsrig- ken bruges som gødning.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2015 kl. 4.55

Du kan godt have valnød i DK. Sågar spisekastanjer.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 17. september 2015 kl. 14.08

I forhold til valnød, plejer der at gå lang tid, før de giver frugt+ det plejer at være store træer, der fylder meget. Men har set, at Søren ryge engang besøgte en, der solgte/lavede valnød træer, der ikke bliver så store, samtidig med at man ikke skulle vente så lang tid på at få frugt, ud af det. Mener det var et sted på Fyn, måske er der også andre, der laver dem

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2015 kl. 13.19

Han hedder Lars Westergaard og ejer Westergaards planteskole. Her kan du bl.a købe de nævnte træer
Han ligger på Fyn. Han har i øvrig svaret på spørgsmål omkring nødder så hvis du bruger søgefunktionen vil der dukke en masse spændende op .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2015 kl. 23.47

Fjeldribes er en fin plante. Jeg har den både som hæk/hegn og som enkelte buske i min lille kratskov, hvor de større træer er birk, seljerøn (stærk robust i havklima)' hassel og efeu som bunddække. Fjeldribes er nem at formere og den vokser hurtigt. Der er forskellige sorter. Jeg lod dem bare gro i flere år, med det resultat at de havde meterlange skud. Jeg klippede de store buske helt ned i jordhøjde og passer nu på at de ikke sætter lange skud ved at klippe dem som en hæk, men i bølgefacon. Hvis du anskaffer dig nogle, sørg for at det er dem med lidt stivere grene, medmindre du ønsker meterlange nedhængende grene
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvilken plante hvor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilken plante hvor?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider