Skrevet af: Knud Jessen, 14. september 2015 kl. 14.11
Jeg har en laurbær i en krukke på min terrasse. Den ønsker jeg opstammet (kugleformet). Hvordan gør jeg?
Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2015 kl. 20.08
Du klipper alle sidegrene af, der sidder under det sted, hvor du vil have kronen.
Og du skal vedblive med at fjerne sidegrene og rodskud.
Og så skal du selvfølgelig blive ved med at passe den godt.
Skrevet af: Henry G., 15. september 2015 kl. 10.29
Hej Knud hvis du vil have et stabilt træ i stedet for den busk du har, så gør endelig ikke som Lars skriver, det vil ødelægge træet. Start med at klippe den nederste gren af i år tæt på stammen uden at beskadige grenkraven, næste år kan du så igen tage den nederste gren, og sådan fremdeles én gang årligt i foråret, find den gren der skal danne toppen og lad den vokse frit, resten af grenene kan studses, efter 6 - 8 år vil du have et fint lille træ med en god tykkelsestilvækst på hele stammen, d.v.s. tykkest ved jorden og tyndere opad. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 15.39
Når man nu kommer med et forkert råd, ville det være dejligt, hvis der kom en forklaring på, hvad det er, der er forkert.
Jeg er opmærksom på, at der jævnligt (hver gang man beundrer sin kommende opstammede vækst) skal nuldres knopper af på stammen.
Jeg har aldrig opstammet en laurbær, men alle andre planter jeg har opstammet gennem årene, har jeg gjort som beskrevet uden at vide, at jeg ødelagde træet. Planterne har tilsyneladende heller ikke vidst, at de blev ødelagt!
Mht. vinplanter skæres de ned, hvis stammen er mindre end blyants tyk. Ellers klippes stammen i ønsket (eller højest mulige) højde, og knopper og senere sideskud trækkes/nuldres af.
Skrevet af: Henry G., 15. september 2015 kl. 20.10
Når jeg svarer på et spørgsmål, er det fordi jeg mener at have et svar på det, da der er en ret stor forskel på om det drejer sig om en vinstok, eller en potteplante, tror jeg at jeg har lidt mere erfaring med planter end dine år med vinplanter. Jeg kender også lidt til vindrueavl, jeg havde en god læremester. Henry g.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. september 2015 kl. 21.53
Henry, har du ikke en forklaring i stedet for det mundhuggeri ?
Skrevet af: Knud Jessen, 16. september 2015 kl. 10.36
Tak for kommentarerne. Og Henry: selv om det er et haveforum, så behøver man ikke at 'jorde' folk.
Men til sagen om den opstammede laurbær: jeg har oploaded et foto. som det fremgår, så er der kun en enkelt 'stamme'. Den skydergodt nok nedefra, men dem har jeg klippet af. Så når I skriver om sidegrene, tjah så ved jeg ikke lige.
Kan nogen får noget ud af dette foto? På forhånd tak
Skrevet af: Henry G., 16. september 2015 kl. 11.26
Hej Knud jeg har et spørgsmål, er det meningen at lave en kugleform i jordhøjde eller i f.eks. 1 - 2 m højde. Henry G.
Skrevet af: Knud Jessen, 16. september 2015 kl. 13.39
Hej, Jeg havde tænkt mig en højde på ca. 1,5 m
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opstamning af laurbær (ægte)