Forum

Bar jord?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. september 2015 kl. 22.19

Da jeg i brombærkrigens forløb, regner med at der går to tre år før, jeg kan så eller plante noget nyt.
Men hvad så? Skal der så bare være bar jord? Græs mener jeg ikke vi lige kan så, da jeg gerne skal kunne gå på arealet-

Eller sommerblomster?
Mvh
Tine

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. september 2015 kl. 23.39

Hvad med Trædebregner ? De kan købes på planteskoler og breder sig godt i løbet af en sommer. Måske først købes til foråret og plantes med mellemrum imellem. Lige nu er der ikke meget at så, men har du overskud af nogen frø, så bredså dem bare. Ellers jorddæk, det er godt for al bar jord.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. september 2015 kl. 8.47

du kan da sagtens så græs selv om du skal færdes på noget af arealet - du kan vel lave et par stier så du ikke tramper allevegne - og du kan nå det endnu i år

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2015 kl. 8.59

Du skriver desværre ikke noget om, hvad der skal være efter brombærkrigens afslutning. Hvis krigen skal vare flere år, ville jeg så græs eller kløver. Ikke en græsplæne, men bare vildtvoksende græs, evt iblandet blomsterfrø som valmuer, kornblomster, margeritter, kamille eller andet billigt frø. Ingen sommerblomster alene, de gavner kun 1 sommer og dækker sikkert ikke tilstrækkeligt. Hvad vil der vokse op, hvis du bare lader stå til?
Ingeborg

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. september 2015 kl. 13.32

Brug et passende udvalg af miljøplanter. Og når du har fået lavet en bar plet i kampen med brombær, sår du igen.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2015 kl. 18.35

@tine.
Det ville jo være nemt bare at lade bar jord være bar jord. Det er den sikkert ikke ret længe. Men går dit spørgsmål ikke på hvad du kan så i stedet for at flerårigt ukrudt etablerer sig voldsomt?
Ingeborg

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. september 2015 kl. 19.05

Tak for svarene! (Y)

Da der pt skal jokkes meget mere rundt på de "bare arealer", der skal fældes, beskæres og graves selvsåede småtræer mm op, så tør jeg ikke rigtigt så og hegne ret meget endnu.

Men miljøplanter og græs er ikke så tosset... Pt er de allerede ved at komme vild kørvel op, nu der er kommet lys til.

Min mand foreslog sort plast, men det synes jeg er så grimt- og besværligt. Planen er her til vinter, at få fældet/beskåret mest muligt. Og så køre flittigt med plæneslåeren og få gravet det værste op. Og klippe de visne brombær... (De river meget og er det værste, men fra december må de heldigvis afbrændes).

Planen på sigt er: bærbuske, læhegn, blomster og en ordentlig haveplan. Og et sted til langtidskompostering... Men jeg har svært ved at forestille mig, hvad og hvor- før der er ryddet helt. :-P Vi vil beholde noget af det selvsåede, hyld er alletiders kradsetræer for katte, der er noget tjørn, der skal flyttes- og så vil jeg gerne have blomster og et nyt rosenbed. Og krydderurter/biplanter.

Mvh
Tine

Mvh
Tine

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. september 2015 kl. 19.18

Nu nævnte jeg hegn omkring nysåning: Det er noget Harald Skrald flytbart, så naboernes høns ikke skraber alt op/laver sovehuller. De er til tider trælse. Men kattene respekter hegn (og mit lave 60 cm), så de laver ikke kattewc i nygravede bede... ;-)

Jeg tænker også bunddække, jeg har allerede Guldnælde og Kærminesøster, der kan flyttes. Også hvilke træer og buske, jeg hellere vil have- end ask og mirabel. Har spottet en ahorn, men den bliver også lovlig stor.

Mvh
Tine

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. september 2015 kl. 8.40

guldjordbær - immerbær

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. september 2015 kl. 19.56

Hvis jeg havde problemet, ville jeg løbende lægge mit græsafklip og fint snittet kværnmateriale ud på det bare område. Visne blade i et tykt lag ville også være en mulighed. Men det er måske ikke noget du har mulighed for.
Ingeborg

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. september 2015 kl. 8.01

Hej Tine
Hvor stor er din grund? Har du en overordnet plan med den?
Ingeborg

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. september 2015 kl. 18.43

Hvis du bor så tæt ved strand, som dit profilbillede viser, har du måske mulighed for at dække jorden med tang. Det faldt mig ind, da jeg så bunkerne af tørt vellugtende ålegræs ved stranden i dag......og jeg husker at det var den slags tang der var i madrasserne til langt op i 1960'erne. Ik' så ringe endda.
Ingeborg

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. september 2015 kl. 21.11

Det kunne også være rigtigt.
Men tang er fyldt med salt, det skal tørre i mindst 4 år. Ellers slår man bare- alt i h j e l.

(Billedet er vejen til krydset mod Nørreby)

Må man hente tang fra standen?

Og sten?

Mvh

Tine- jeg har da en cykelanhænger.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. september 2015 kl. 21.27

Grunden er på 1400 kvm. Heraf går der en del fra til huset , garagen og cam-pingvognen.

Det har jeg ikke regnet på- men lad os sige 200 kvm max.

Men det bliver bedre med en plantegning.

Mvh
Tine

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. september 2015 kl. 22.57

Brombærne skal du helst have op med rode . Det har jeg erfaret . Dem kan man ikke vælte med en græsslåmaskine. Men eller er sådan en god til at holde vækst ned med .
Men kan du ikke låne en fræser i nabolaget?
så har du mulighed for at komme i bund med det.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. oktober 2015 kl. 8.41

Tang skal bare ligge til regnen har skyllet saltet ud. Det tager ikke så lang tid.
Skal tang bruges til kål eller asparges, kan den bruges umiddelbart.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. oktober 2015 kl. 1.03

Tak for svar! (Y)

Jeg har fjernet bromær ved at grave dem op- og ved at klippe dem ned med plæneslåeren. Det kan lade sig gøre. Hvis man er stædig nok!

Derimod virker (R***) det giftige stads slet ikke! Det virker måske- på græs.

Mvh
Tine

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. oktober 2015 kl. 1.11

Ingeborg:
Nej ingen plan. Endnu!
Udover at brombærhelvedet skal dø!

Og i løbet af vinteren, skal de der "#¤! asketræer dø!

Der er rigtig meget at tage fat i, det er bare ikke sådan med ryg og arme af kagedej. (Grunden til- at det groede til).
Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Bar jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bar jord?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider