Forum

Agave i potte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 27. september 2015 kl. 19.09

Jeg har købt en rigtig flot agave, soom da skam staar nok saa flot i sin potte - jeg kender ej saa meget til disse eksotiske planter. Mon der maatte være en, der kan yde raadgivning om, hvornaar benævnte plante skal tages inden for? Jeg mistænker, at benævnte plante ej kan staa ude hele aaret i vores klima.

Mvh Eivin (^_^)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. september 2015 kl. 22.09

Du har ret, den tåler ikke frost. Her de første kolde nætter kan du lade den stå ude, og dække den med et aviskræmmerhus eller et lagen /tæppe, alt efter hvor stor den er.
Den stikker som bare.. der kan korkprop på spidserne gøre det mindre smertefuldt at flytte den :-)
Inde skal den stå lyst, men køligt. Kun ganske lidt vand og slet ingen gødning.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. september 2015 kl. 9.10

Anne, tak for dit udtømmende svar. Det var skønt at man saadanne kunde faa lidt oplysning om, hvordan disse sjove planter skal holdes og passes. Og saa bekommer det mig da som en udemærket idé, om man afdækker spidserne med korkpropper, da de jo virker som spyd! Men det er vel saadanne en naturlig forsvarsmekanisme, som har holdt dyr fra at guffe den ude i Guds vilde natur.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. september 2015 kl. 9.35

Der findes flere agaver der er frosthårdføre også her i DK , mange tåler ned til minus 18 C , men de skal plantes direkte i jorden , gerne et veldrænet lunt sted .
Agave lechuguilla , agave havardiana , agave neomexicana , og agave utahensis , er gode til frilandsdyrkning her i landet.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. september 2015 kl. 21.41

Kære Svend, det lyder spændendeat der saadanne i tilgift maatte findes agaver, som kan taale vor nordiske klima. Jeg maa finde ud af, hvilken type, jeg har erhvervet mig.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. oktober 2015 kl. 1.30

Jeg har haft agaver som potteplanter (dem med gul bladstribe), men da de blev for store til vindueskarmene- måtte de dø.

Jeg kunne ikke lige se hvordan, jeg skulle bakse rundt med tunge kæmpepotter, der skulle ud og ind. Evt pakke dem ind- så sjove er de nu heller ikke- Det samme med t. ex Draecena, de blev også kæmpe...

Men har man en frostfri udestue/drivhus eller anden god lys opbevaring- er det jo- noget andet.

Mvh
Tine- der nu gør i kæmpeparadistræer og hippeastrum...

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2015 kl. 15.19

Agaven med den gule stribe er Agave Americana , som er temmelig frosthårdfør (zone 7) som er ca 15- 18 minusgrader , så stil den et lunt sted , og den vil overvintere udendørs......håber jeg.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 8. oktober 2015 kl. 7.34

Svend Høst !
Jeg tror jeg har en Agave som du beskriver, lige nu er der en stor rød blomst på vej for første gang, jeg har den frostfrit om vinteren, og sætter den så ud i haven om sommeren, har du nogle råd til mig om, hvordan jeg ellers skal gøre ? Jeg synes den er så flot, og passer sig selv uden noget særligt.
På forhånd tak.
Henry.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2015 kl. 10.23

Henry ....du gør det godt , flot med en blomst , generelt set så skal agaver stå tørt , lyst , og frostfrit gennem vinteren . dog er der nogen der er meget mere frosthårdføre.
Agaver sætter som regel masser af sideskud som man let kan løsne fra moderplanten og bruge som nye planter.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 8. oktober 2015 kl. 16.16

Jeg sætter den ind i drivhuset nu, vil jo gerne se hvordan blomsten bliver.

Nyt svar til emnet »Agave i potte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Agave i potte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider