Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. september 2015 kl. 22.28
For kort tid siden, så jeg et afsnit af det norske haveprogram Grøn glæde. Havemanden Dag fortalte, at hvis man lægger nogle af løgene med toppen af løget nedad, ville man kunne forlænge blomstringen, da de løg der bliver lagt omvendt, vil blomstre senere.
Er der nogle af jer, der har prøvet det ? Og hvor lang tid senere kan man forvente, at de vil blomstre ?
Hilsen AG.
Skrevet af: Søren S Duun, 28. september 2015 kl. 13.30
Jeg tror at det er tilfældigt. Var det den samme sort han afprøvet med ? og hvis der har været lidt koldere der hvor løgene har ligget kan det også have lidt indflydelse på hvornår at de blomstret.
man kan altid gøre et forsøg og så se om man kommer til et ligende resultat men man skal bare være opmærksom på at visse forhold spille ind .
Skrevet af: Lars Holt, 28. september 2015 kl. 15.16
Rent matematisk lyder det som om, det kan være rigtigt. Når løget står på hovedet, skal stængelen være længere, inden den når op over jorden.
Men kan man så ikke lige så godt sætte løgene i to etager? Nederste etage vil være senere om at blive varmet op af sollyset, og vejen op til overfladen vil være længere, så blomstringen må komme senere - rent teoretisk.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. september 2015 kl. 15.34
Søren, det lød som om, det var en praksis, han var vant til at gøre. Så vidt jeg husker lagde han halvdelen af løgene omvendt(blev lagt i samme gruppe som dem, der vendte rigtigt)
Lars, jeg har selv tænkt, at det måske kan have samme effekt at grave nogle af løgene dybere ned, men det vil jo så også give et noget større gravearbejde. Jeg er nemlig kommet til at forkøbe mig i omkring 500 løg :-)
Men jeg prøver at lave nogle grupper med halvdelen af løgene omvendt, så skal jeg nok melde tilbage til foråret, hvor stor forskydning i blomstring det giver.
Hilsen AG.
Skrevet af: Søren S Duun, 28. september 2015 kl. 16.04
Jeg syntes bestemt at du skal prøve det og så melde tilbage. Det ville være sjov hvis man kunne styre blomstringen hos dem.
Jeg sad og tænkte på om gartnerne i Tivoli, der jo ligger en masse løg mon også kender til dette tricks ?
Skrevet af: Lars Holt, 28. september 2015 kl. 16.32
I Tivoli skal hele gruppen sikkert blomstre på én gang, og så efterfølgende erstattes af en anden blomst. Det skal være overdådigt hele tiden.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2015 kl. 20.16
Anne-Grethe
Jeg tror ikke på dén metode. Tænk f.eks. på en løgmark, hvor stikløgene lægges med maskine og vender tilfældigt i jorden. Her er der ikke synlig forskel på udviklingen. Det samme synes at gøre sig gældende for de hvidløg jeg ikke lægger "pænt", men bare lægger, som de nu vender i hånden, når jeg har lidt travlt.
Hvis du vil forlænge blomstringen af forårsløg i haven, f.eks. Påskeliljer, ved jeg af erfaring, at der kan opnås 1 - 2 ugers forskel i blomstringstidspunkt ved at vælge voksepladser med forskellig orientering i for hold til solen.
Der er også et sted her i Odense, hvor kommunen har tilplantet to modstillede, græsklædte skråninger med Påskeliljer. Her passer det næsten med, at de afløser hinandens blomstring og der dermed er blomster i en meget længere periode.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. september 2015 kl. 23.15
Tom, det kan godt være det ikke virker efter hensigten, men det skal alligevel prøves af. Skal nok melde tilbage, om det virker eller ej :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 29. september 2015 kl. 7.14
Anne-Grethe, det er spændende og jeg ser frem til at høre fra dig i foråret :)
Skrevet af: Karna Maj, 29. september 2015 kl. 11.35
Måske er den bedste metode at placere nogen i fuld sol og andre i skygge. Det giver i hvert fald en længere blomstringstid for påskeliljer og vintergækker.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. september 2016 kl. 21.34
Lige en opdatering af mit forsøg med at sætte løg med toppen nedad.
Forskydning i blomstring af forskellige Tulipan sorter: mellem 0 dage og 3 uger. Dertil kom, at nogle løg slet ikke kom op, nogle kom kun med blade, og andre blev noget underudviklede i blomsten.
Konklusion: LAD VÆRE MED AT GØRE DET !
Skrevet af: Henry G., 16. september 2016 kl. 22.46
Hej Anne-Grethe hvilken størrelse havde dine tulipanløg før lægning, da det virker underligt, at nogle løg kun fik blade og andre slet ikke kom. Måske var det afdrevne løg du havde, i så fald skal løgene tørres og sorteres, man vil så få en del små løg der skal stå mindst 2 år (evnt.i en række), som kun får blade, derefter kan man sortere de største fra til blomstring resten sættes igen i række til året efter. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 17. september 2016 kl. 0.26
Hej Henry.
Det var læggeklare købeløg.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lægning af tulipaner.