Forum

Kartofler i tang

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 15. oktober 2015 kl. 3.53

Hej
En lille tilbagemelding på mit forsøg med kartofler i tang. Jeg fyldte en plastikforet plantekasse med adgang til fri jord helt op med tang, vandede og lagde endnu en omgang tang. Så proppede jeg ca 15 stk kartofler deri. Alle spirede, og jeg vandede kun i helt tørre perioder. Høsten var meget nem, masser af velsmagende nye kartofler uden jord på og uden gravearbejde. Nu har jeg så til foråret noget godt kompost, der vil blive fordelt andre steder i haven👏🏼👏
Det vil fremover blive en del af min kartoffel dyrkning.
Vh Benedikte

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. oktober 2015 kl. 18.16

Det er spændende. Det ville være oplysende, hvis der var én, der lavede sammenlignende forsøg med "normal" dyrkning og dyrkning i tang (og halm etc.)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 16. oktober 2015 kl. 21.08

Hej, det lyder spændende. Hvor tykt et lag tang havde du cirka?

Mvh Lisbeth

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. oktober 2015 kl. 17.58

Vi har i medlemsbladet Praktisk Økologi engang haft en artikel om tang, hvor der også var en lille omtale af at dyrke kartofler i tangbunker. Måske noget for dem, der er så heldige at have sommerhus ned til stranden. Læs det her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/4164.html

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. oktober 2015 kl. 21.17

Det er meget oppe tiden at folk skal sanke mad og nu også materialer i til køkkenhaven ude i naturen. Jeg kan godt blive lidt bekymret for at folk får indtryk af at der "frit slag" til forsyne efter for godt befindende.

På standen må man samle souvenirs mv. efter tommelfingerregelen at det skal kunne være i en bærepose. Større mængder, f.eks. en trailerfuld tang til køkkenhaven, kræver lodsejers tilladelse. Er stranden statsejet skal man henvende sig hos naturstyrelsens lokale enhed.

Men det huskede i selvfølgelig at skrive i medlemsbladet?

@Bendicte. Skønt du vender tilbage og deler dine erfaringer. Er det rigtigt forstået, at du primært bruger metoden for at undgå jord på kartoflerne eller er der flere fordele?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. oktober 2015 kl. 22.22

Til orientering:

Ejeren af strandretten kan ikke alene give tilladelse til afhentning af større mængder materialer fra stranden.
Det kunne man tidligere, men det sluttede for en del år siden.

Her citat fra Wikipedia:
Sand, sten og andre materialer fra stranden
Reglerne fremgår af naturbeskyttelsesloven og af råstofloven. I almindelighed må man fjerne sten og sand m.v. fra stranden i det omfang man kan føre tingene med sig uden hjælpemidler, eller med et udtryk fra Jyske Lov ”det man kan have i sin hat”. Hvis man ønsker at fjerne materialer i større omfang, kræves – foruden tilladelse fra strandens ejer – tilladelse fra kommunen og i visse tilfælde fra Naturstyrelsen eller Kystdirektoratet.

Der kræves ingen tilladelse til at søge efter rav, og det fundne tilhører finderen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. oktober 2015 kl. 22.53

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 18. oktober 2015 kl. 10.35

Hej igen.
Hermed kommentarer til de gode indlæg ifm mit indlæg :kartofler i tang.
1) Synes, det er en kanon ide at lave randomiseret undersøgelse af dyrkning af kartofler hhv i tang/traditonel dyrkning.??kg pr lagt kartoffel.
2) Tangmængden jeg brugte i min ca 40 x 75(80) træplantekasse svarer nok til en stor sort plastikpose godt fyldt og trykket fast. Jeg brugte tang der var tørret, så det ikke -iflg min teori- var så saltholdigt. Jeg trykkede godt til i plantekassen, men ikke så det
blev kompakt.
3) Tror ikk, jeg tænkte på om jeg undgik jord på kartoflerne da jeg forsøgte tangdyrkning. Jeg tror jeg fik ideen fra artiklen fra 'Praktisk økologi'.
Men her er disse indtil videre fordele jeg har fundet frem til:
1) tangen er anbragt. Kartoflen graves/puttes ned ca midt i kassen, der behøves ikk handsker etc.
2) der behøves ikke efterfølgende hypning.
3) der kom intet (underlig/sjovt nok) intet ukrudt i materialet, så lugning var ikke nødvendigt. Hele overfladen blev dækket af grønne blade af kartoflenplanten. Ingen 'grønne kartofler' og lugningsarbejde.
4) ingen dræbersnegle blev fundet.
5) blev kun nødt til at vande i meget tørre perioder.
6) personligt synes jeg kartoflerne smagte bedre 😉(mere saltholdige?)
7) har ikke det store dyrkningsareal til kartofler, så på denne måde kunne jeg bruge areal, som ellers ville være græsplæne.
8) tang er i min sfære havets gødning. Ligesom kompost fra jordbrug er jordens kompost.

Jeg må så sige jeg er privilegeret at bo tæt ved hav, og har egen/privat strand. Her kommer meget tang. Synes det er spild at tangen ligger og tørrer og rådner, og efterfølgende bliver skyllet ud i havet igen ved diverse storme.
Tænk i gamle dage på småøerne efter efterårsstormene blev den opskyllede tang delt mellem bønderne afhængig af antal HA, og fordelt og brugt som gødning.
Jeg bruger også tørret tang i store mængder forår og efterår til alle mine roser, som stortrives🌹
I disse tider tror jeg - uden at kunne bevise det med diverse undersøgelser - at mange meget gerne vil af med tang der ligger på diverse såkaldte sandstrande.
Tænk en kanon 'økologisk' gødningskilde - ja dog med tanke på vores havforurening
Vh Benedikte og go søndag.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. oktober 2015 kl. 11.55

Den omtalte artikel er vel 20 år gammel. Dengang undersøgte jeg det, og fandt frem til, at man lovligt kunnen hente tang i strandkanten, når det var udenfor normal daglig vandstand, hvor lodsejerens ejendom starter i følge landmåler.

Godt at I lige gør opmærksom på, at der er kommet nye regler.

Vi skrev så også, at tangen jo mange steder er en del af strandbeskyttelsen. Mange steder ligger der »diger« af tang, som beskytter landet bagved.

Dengang ville kommunerne gerne af med tangen for at få pæne sandstrande og minimere iltsvindet ved at fjerne organisk materiale.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 12.15

Når man bor med tang i baghaven, er det da naturligt at bruge det, som organisk materiale i haven. Som du selv er inde på, så har det da også været almindeligt før i tiden, at anvende det på marken på de næringsstoffattige jorder, der ofte var tale om på småøerne.

At der ikke er ukrudtsplanter hænger jo nok sammen med, at der stort set ingen frø er i tørt tang:)

At starte bilen for at køre til stranden og fylde traileren er dels det modsatte af "økologisk" og dels ulovligt, med mindre diverse tilladelser indhentes.

Det er da sjovt at høre om eksperimentet og det overrasker mig, at det giver så godt udbytte og sunde planter, som du beskriver.
En spændende kuriositet, det er det.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. oktober 2015 kl. 12.35

Tang blev tidligere brugt meget til dækning af roe og kartoffelkugler. Her hentede det halve sogn tang til det formål. Det var meget et spørgsmål, om hvor der var til at komme derned.

Der kan være mange ukrudtsfrø i tang. Strandmælder, strandarve, strandkål, strandbede o.m.a.. De spredes naturligt ved at frøene driver rundt i vandet og så blive skyllet op sammen med tangen. Sådan sker det her.

Og så kan der vel lige så godt bruges snittet halm til den form for kartoffeldyrkning?

Nyt svar til emnet »Kartofler i tang«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kartofler i tang

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider