Forum

Beskæring af spirea

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Frederiksen, 15. oktober 2015 kl. 20.57

Mit problem er en to meter høj og tyve meter lang spireahæk
som står langs med vejen ude ved vores sommerhus,den er
ujevn og ser trist ud, mit spørgsmål er så kan jeg skære
den tilbage, hvor meget og hvornår?
Hilsen Kristian.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. oktober 2015 kl. 22.07

Skær den ned til 20 cm over jorden - fjern døde gren helt ned til jorden. Vinter - tidlig forår.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. oktober 2015 kl. 10.03

Du kan også nøjes med nedskæring til en meter over jorden. Så er der flere sovende skud som bryder, og masakren ser ikke så voldsom ud. Klippes der efter beg. af september kommer der ikke blomster på hækken til næste år.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 16. oktober 2015 kl. 18.43

Vi stod I samme situation sidste år - en spirea hæk som var groet fuldstændig vild! Vi gav den en "varmemester beskæring" med motorsaven (til ca. 20 cm over jorden som Tom også skriver) og så måtte den overleve eller lade være. Da vi nærmede os slutningen af april i år, var der intet at se og jeg troede vitterligt at vi havde fået slået den ihjel, men så lige pludselig, i midten af maj, begyndte de første små skud at vise sig og nu er den omkring 60-70 cm høj.

Der har selvfølgelig ikke været blomster på i år, men det har nu alligevel været det værd, for nu har vi fået styr på hækken og kan forme den lidt som vi gerne vil det til næste år.

Nyt svar til emnet »Beskæring af spirea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af spirea

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider